Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Oras Tynkkynen Tukholman ruuhkamaksuäänestyksestä: Ruuhkamaksut käyttöön myös Suomessa

tiedote 18.9.2006

Kansanedustaja Oras Tynkkynen (vihr.) iloitsee Tukholman ruuhkamaksuja koskevasta äänestystuloksesta. Eilen Ruotsin parlamentti- ja kunnallisvaalien yhteydessä järjestetyssä kansanäänestyksessä enemmistö kansalaisista antoi tukensa ruuhkamaksujen jatkamiselle.

“Tukholman ruuhkamaksukokeilu on ollut huikea menestys. Ruuhkat ja päästöt ovat vähentyneet selvästi, liikenne sujuvoitunut ja joukkoliikenteen käyttö lisääntynyt. Tukholma näyttää tietä kestävässä liikenteessä koko Euroopalle”, vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja Tynkkynen riemuitsee.

Ruotsin vihreiden vaatimuksesta käyttöön otettujen ruuhkamaksujen tulokset ovat ylittäneet odotukset. Selvitysten mukaan autoilijoiden määrä väheni viidenneksellä ja jonottaminen iltapäiväruuhkissa jopa puolittui. Joukkoliikenne sai 45 000 uutta käyttäjää. Päästöt vähenivät Tukholman keskustassa 8–14 %. Puhtaamman ilman ansiosta vältettäisiin 20–25 ennenaikaista kuolemaa vuosittain.

“Suomenkin tulee pikaisesti selvittää ruuhkamaksujen käyttöönottoa Tukholman rohkaisevan esimerkin innoittamana. Maksut tulee sisällyttää jo seuraavaan hallitusohjelmaan. Luontevin kohde maksuille Suomessa on pääkaupunkiseutu”, Tynkkynen katsoo.

Ruuhkamaksut ovat oikeudenmukainen tapa ohjata autoilua taloudellisesti. Ne voidaan keskittää alueille, joilla autoilun haitat ovat suurimpia ja joukko- ja kevyt liikenne tarjoavat toimivan vaihtoehdon. Näin maaseudun ja pienten kaupunkien asukkaat eivät joutuisi kärsimään maksuista. Ruuhkamaksujen tuotoilla voidaan rahoittaa joukko- ja kevyen liikenteen kehittämistä.

Keväällä hyväksytyssä vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa esitetään satelliittipaikannukseen perustuvia ruuhkamaksuja. Toisen sukupolven järjestelmä mahdollistaa maksujen joustavan kohdentamisen esimerkiksi suurten kaupunkien keskustoihin ja pääväylille ruuhka-aikaan.

Lisätietoja

Oras Tynkkynen