Helsingin Sanomat kirjoitti tänään Jorma Ollilan työryhmän hahmottelemasta tiemaksumallista. Uutisen mukaan auto- ja ajoneuvoverot korvattaisiin paikannukseen perustuvilla tiemaksuilla. Haja-asutusalueilla autoilu maksaisi kolme ja muualla Suomessa kuusi senttiä kilometriltä.
Paikannukseen perustuvien tiemaksujen idea on mainio. Autoilua voidaan verottaa enemmän siellä, missä haitat ovat suurimpia ja vaihtoehtoja oman auton käytölle eniten tarjolla. Vastaavasti autoilija joutuisi maksamaan vähemmän silloin, kun haitatkin ovat pienempiä ja auton käyttö monissa tapauksissa välttämätöntä – erityisesti maaseudulla.
Vihreät on kannattanut paikannukseen perustuvia tiemaksuja. Korvaamalla nykyisiä veroja maksuilla voidaan ympäristöhaittoja vähentää tehokkaammin ja veroja kerätä alueellisesti reilummin ilman, että autoilun kokonaiskustannusrasite kasvaa. Samalla voidaan autoilijoille saada tarjottua lisäpalveluita ja hyvässä lykyssä kehittää järjestelmästä uusi vientituote.
Ollilan työryhmän mallissa maksuvyöhykkeitä olisi vain kaksi. Suomen kaltaisessa suuressa ja kirjavassa maassa kannattaa harkita useampia vyöhykkeitä.
Maksut voi porrastaa paikan lisäksi ajan mukaan. Arkisin ruuhka-aikaan maksut voisivat olla korkeammat, muulloin vastaavasti edullisemmat. Myös päästöporrastus voi kannattaa: runsaspäästöiset autot maksaisivat enemmän ja vähäpäästöiset vähemmän.
Työryhmän mallissa tiemaksuilla korvattaisiin auto- ja ajoneuvovero. Vihreät on pitkään esittänyt ajoneuvoveron poistamista, koska siinä verotetaan auton omistamista. Tallissa seisova auto ei ympäristöä kuormita, joten sen verottaminenkin on aika turhaa.
Sen sijaan päästöjen mukaan porrastettu autovero on ohjannut tehokkaasti kuluttajia valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. Ilman autoveroa kannustin poistuisi ja runsaasti päästöjä tupruttavien autojen suosio voisi kasvaa. Autoveron poistaminen myös uhkaisi kiihdyttää autoistumista.
Tiemaksuilla kannattaa ennemmin korvata polttoaineiden valmisteveroja. Tiemaksuissa ja polttoaineveroissa autoilija maksaa samasta asiasta, auton käytöstä. Tiemaksuilla verotus vain pystytään hoitamaan ympäristön ja alueiden tasa-arvon kannalta fiksummin.
Ollilan työryhmän määräaika päättyy vuoden lopussa. Pelkkien lehtitietojen varassa ei kannata keskeneräistä esitystä vielä sen paremmin tyrmätä kuin ylistääkään.
Juuri nyt on hyvä aika vaan punnita rauhallisesti eri mallien vahvuuksia ja heikkouksia. Vihreät haluaa tiemaksuja, joilla ympäristöhaittoja saadaan vähennettyä tehokkaasti ja autoilun verot kohdennettua alueellisesti reilulla tavalla – yksityisyydensuojaa vaarantamatta.