Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

10 näkökulmaa vihreään turvallisuuspolitiikkaan

Turvallisuus on hallinnut poliittista ilmatilaa siitä lähtien, kun Venäjä aloitti laajamittaisen hyökkäyssodan Ukrainassa. Mikään ei viittaa siihen, että aihe olisi lähivuosina olennaisesti menettämässä merkitystään.

Turvallisuutta ja puolustusta koskevissa kysymyksissä on Suomessa perinteisesti pyritty – ja myös päästy – laajaan yksimielisyyteen yli hallitus-oppositio- ja puoluerajojen. Silti on välillä hyvä palauttaa mieleen, mitä erityistä juuri vihreät voivat tuoda keskusteluun.

Vihreillä oli viime hallituskaudella ulko- ja sisäministerien kautta keskeinen rooli Suomen turvallisuuspolitiikan muovaamisessa. Tässä hahmottelen kymmenen vihreää näkökulmaa aiheeseen.

Puhun tiiviyden vuoksi ”turvallisuuspolitiikasta”, mutta viittaan sillä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan kokonaisuutena. Lisää vihreitä näkökulmia voi lukea puolueen ulko- ja turvallisuuspoliittisesta ohjelmasta.

1) Rauha. Turvallisuuspolitiikka on paljon keskustelua joukoista ja aseista, harjoituksista ja kyvykkyyksistä. Sotilaallisellakin varautumisella pyritään kuitenkin ensisijaisesti välttämään sota. Vihreiden tehtävä on muistuttaa, että perimmäisenä tavoitteena on aina konfliktien ennaltaehkäisy ja rauha.

2) Laaja turvallisuus. Suomen malli nojaa laajaan turvallisuuteen: ymmärrykseen siitä, että aseellisten uhkien rinnalla ja niihin kytkeytyen olennaisia ovat myös muut uhkat, kuten yhteiskunnan jakautuminen, pandemiat ja syrjäytyminen. Vihreät painottavat siitä, että malli pätee myös aikana, jona aseelliset uhkat ja sotilaallinen puolustus ovat korostuneet.

3) Ihmisoikeudet. Turvallisuus ei ole ihmisoikeuksista irrallinen saareke. Kun puolustamme Suomea, puolustamme vapaata yhteiskuntaamme ja sen perusarvoja. Vihreät edistävät turvallisuutta vaalien samalla ihmisoikeuksia kaikissa tilanteissa – on sitten kyse käännytyslain käsittelystä tai asevelvollisuuden uudistamisesta tasa-arvoiseen suuntaan.

4) Ympäristö. Ympäristö ja turvallisuus nivoutuvat elimellisesti toisiinsa. Yhtäältä syvenevä ekologinen kestävyyskriisi uhkaa pahentaa konflikteja ja vaikeuttaa niihin varautumista, toisaalta konfliktit kuormittavat ympäristöä. Vihreiden tehtävä on muistuttaa ympäristön ja turvallisuuden kohtalonyhteydestä, sillä muut sitä tuskin tekevät.

5) Solidaarisuus. Sekä velvollisuutemme että oma etumme on vahvistaa turvallisuutta myös rajojemme ulkopuolella. Voimme odottaa toisilta tukea, jos olemme itse valmiita auttamaan muita. Siksi vihreät mm. tukevat tinkimättä Ukrainaa, vaativat määrätietoisempia toimia rauhan saamiseksi Gazaan ja puolustavat kehitysyhteistyötä.

6) Kansainvälinen yhteistyö. Suomi on aina vaalinut kansallista puolustusta, mutta pienenä reunavaltiona olemme paljossa riippuvaisia muista. Vihreät ovat puhuneet pohjoismaisen ja eurooppalaisen yhteistyön puolesta keinona vahvistaa myös kansallista turvallisuutta. Samoin vihreät ovat muistuttaneet YK:n ja Etyjin kaltaisten foorumien roolista.

7) Kokonaisturvallisuus. Kansainvälistäkin huomiota on niittänyt Suomen ajattelu kokonaisturvallisuudesta. Siinä turvallisuustyöhön otetaan mukaan valtion lisäksi yhteiskunnan muut toimijat yrityksistä kansalaisiin. Vihreät vaalivat kokonaisturvallisuutta mallina, jolla turvallisuustalkoisiin osallistetaan kaikki.

8) Sääntöpohjaisuus. Sopimuksiin nojaava sääntöpohjainen kansainvälinen järjestelmä on ollut viime vuodet vastatuulessa. Vaihtoehto sopimuksille on kuitenkin vahvojen valtioiden yli- ja mielivalta. Vihreät pitävät kansainvälisten sopimusten puolta senkin takia, että niihin perustuva järjestelmä on pitkän päälle ennen kaikkea Suomen kaltaisten maiden etu.

9) Turvallistamisen haastaminen. Turvallistaminen viittaa ilmiöön, jossa turvallisuudella perusteleminen leviää yhteiskunnassa ja sivuuttaa muita näkökulmia. Se on demokratiassa ongelmallista. Vihreät haastavat ajattelua, jonka mukaan muita tärkeitä yhteiskunnallisia tavoitteita tai suomalaisen yhteiskunnan arvojen perusteita – kuten ihmisoikeuksia – olisi pakko sivuuttaa turvallisuuden nimissä.

10) Vuoropuhelu. Pitkään Suomessa keskusteltiin ulko- ja turvallisuuspolitiikasta hyssytellen. Kulttuuri on onneksi muuttunut ja suora puhe lisääntynyt, mikä luo ymmärrystä ja luottamusta. Vihreät puolustavat avointa vuoropuhelua ja ovat esimerkiksi varoittaneet Venäjän kehityksen ongelmista kauan ennen kuin sitä pidettiin sopivana.

Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *