Taloussanomat 1.2.01
Harva mediakenttää laiskanlaisesti seuraava osaisi sanoa suoralta kädeltä, mikä on maamme luetuin lehti. Kärkisijaa eivät tavoita kylmän sodan relikti Valitut Palat tai älyllisen impotenssin äänenkannattaja 7 päivää. Lohdutuspalkintoihin saavat tyytyä myös miljoonasarjassa painivat Apu, Seura ja Helsingin Sanomien kuukausiliite.
Ylivoimainen voittaja on yhä Keskon asiakaslehti Pirkka, jota lukee yli puolet suomalaisista. Itselleni lehdestä tulee ensimmäisenä mieleen Niksi-Pirkka, josta on kehittynyt mainio brandi. Runsaan neljännesvuosisadan aikana palstan sivuilta on saanut lukea sadoittain vinkkejä, joissa kodin arkisia pulmia on ratkaistu pyykkipojilla, muovipusseilla – ja tietysti niillä maineikkailla käytetyillä sukkahousuilla.
Niksi-Pirkka on erinomainen tietolähde, jos ongelmana on vaikkapa liika vesi altakasteluruukuissa tai kynsilakkapullon tyhjentäminen. Mutta miksei palsta voisi käsitellä myös yhteiskunnallisesti järeämpiä aiheita? Varmasti moni Pirkan liki kolmesta miljoonasta lukijasta kaipaisi vinkkejä, joilla voisi kohentaa työllisyyttä, hillitä huumeiden käyttöä tai edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
Käden ojennuksena uudelle, yhteiskunnalliselle Niksi-Pirkalle tarjoan täten niksiä, jolla saamme ilmastonmuutoksen kuriin.
Ilmastonmuutosta pidetään toivottoman hankalana ongelmana: maailmanlaajuisia kasvihuonekaasupäästöjä pitäisi vähentää yli kahdella kolmanneksella. Isoimmatkin pulmat voidaan kuitenkin purkaa inhimillisen kokoisiin osatekijöihin. Suurin osa maamme päästöistä syntyy energiantuotannossa; ilmastonmuutoksen torjuminen kannattaa siis aloittaa sieltä.
Sähkömarkkinoiden vapauduttua tavallisetkin kuluttajat ovat voineet siirtyä käyttämään vihreää eli uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä, jonka tuotannossa ei synny ilmastoa lämmittäviä päästöjä. Vihreän sähkön etenemistä ovat kuitenkin hidastaneet kuluttajien ennakkoluulot. Moni uskoo yhä, että sähkösopimuksen vaihtaminen on hankalaa tai että uusiutuva energia käy kalliiksi. Joidenkuiden mielestä koko vihreä sähkö on humpuukia, jolla nokkelat markkinointimiehet kasvattavat vanhan ydin- ja hiilisähkön katetta.
Harhakäsityksiä oikomaan on perustettu sivusto www.vaihdavirtaa.net. Päätin alistua oman niksini koekaniiniksi ja yrittää virran vaihtamista verkkosivuilla – tosin äitini puolesta, sillä omaan kotiini valitsin tuulisähkön jo pari vuotta sitten.
Ja helppoahan se oli. Sähkösopimuksen sai tilattua näppärästi muutamalla napin painalluksella. Äitini uuden sähkölaskun loppusumma on vuositasolla runsaan satasen aiempaa kalliimpi. Halvimmassa vihreässä vaihtoehdossa lisähintaa olisi tullut vain kolme kymppiä.
Niksi on siis käytännössä koeteltu ja todettu hyvin toimivaksi. Vaihtamalla virtaa leikkaa ilmastoa lämmittäviä päästöjä roimasti. Ja mikä meille miehille mukavinta, tähän niksiin ei tarvita edes sukkahousuja.
Oras Tynkkynen
Kirjoittaja vastaa Maan ystävien ilmastokampanjasta ja opiskelee tiedotusoppia.