Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Viikko 6: Tarvitaanko Suomeen tiukempi päästötavoite ja ilmastolaki?

Viikon kaksi ensimmäistä päivää sain kerrankin viettää Tampereella. Maanantaina istuin alueen kansanedustajien palaverissa ja luonnostelin kotona Vihreiden yhdenvertaisuusohjelmaa.

Tiistaina tulevaisuusselonteon aluetilaisuuksien sarja tuli Tampereelle. Yliopistolla pidetyn tulevaisuusfoorumin teemana oli kansainvälinen ilmastopolitiikka. Esitykset ovat ladattavissa foorumin sivuilla.

Pari sataa osallistujaa keränneen tilaisuuden pääpuhuja oli ympäristöministeri Lehtomäki. Hän kävi läpi Kööpenhaminan kokouksen jälkeisiä näkymiä ja esitti, että Suomessakin pitäisi harkita kansallisen päästötavoitteen tiukentamista.

Ulkopoliittisen instituutin tutkija Antto Vihma avasi esityksessään kehitysmaiden roolia ilmastoneuvotteluissa. Reilusti yli sadan maan kirjava joukko voidaan jakaa karkeasti viiteen ryhmään: suurten kehitysmaiden BASIC, pienten saarivaltioiden AOSIS, Afrikan ryhmä, köyhimmät kehitysmaat (LDC:t), öljyntuottajamaiden OPEC ja sosialistinen ALBA-allianssi.

Etelän eliitin näkökulmat Vihma jakoi kolmeen: kovan linjan jarruttajiin, maltillisiin realisteihin ja aktiivisuuden tärkeyttä korostaviin internationalisteihin. Ylevien visioiden sijaan hän korosti yhteisen linjan etsimistä käytännön toimista ja päästöjen vähentämisen mahdollisuuksista.

Keskiviikkona aamulla alustin Ison-Britannian lähetystön seminaarissa siitä, sopisiko ilmastolaki Suomen oloihin. Voisi sopiakin.

Sellaisenaan brittien lakia ei tosin voi meille kopioida, ja moni kysymys vaatii vielä selvittämistä. Alustukseni jälkeen pääsin samaan paneeliin IPCC:n entisen johtajan, Bob Watsonin kanssa.

Talousvaliokunnan, hieronnan ja istunnon jälkeen VNK:n tiimini vieraili ympäristöministeriössä, jossa keskustelimme tulevaisuusselonteon toimeenpanosta. Illalla vihreä puheenjohtajisto haastatteli mainostoimistoja tulevia kampanjoita varten.

Torstaina selonteon ministerityöryhmä kokoontui sekin pohtimaan toimeenpanoa. Iltapäivän ohjelma oli tuttu: talousvaliokunta, eduskuntaryhmän kokous ja suullinen kyselytunti.

Perjantaina valiokunnan ja istunnon jälkeen eduskunnan globaaliryhmä valmisteli tapaamista tasavallan presidentin kanssa. Sitten yritin palauttaa mieleen sen vähän, mitä syksyn ranskan alkeista oli jäänyt mieleen.

Alkuillasta käväisin Suomen liikenneliiton tilaisuudessa puhumassa teknologiasta liikenteen päästöjen vähentämisessä. Toki meidän pitää tehdä paljon enemmän liikennetarpeen vähentämiseksi, joukko- ja kevyen liikenteen edistämiseksi sekä autoilun rajoittamiseksi.

Silti teknologialla tulee olemaan ratkaiseva rooli. Autojen energiatehokkuutta on parannettava radikaalisti, kestäviä biopolttoaineita kehitettävä ja polttomoottoriautot korvattava sähköautoilla niin pian kuin mahdollista.

Liikennekeskustelusta kiiruhdin puolueen puheenjohtajistoon ja puoluehallitukseen. Anni veti alun keskustelun ajankohtaisesta tilanteesta ja poliittisen ohjelman luonnoksesta, minä paukutin pari kymmentä asiakohtaa ronskiin tahtiin, jotta kokous saatiin lopetettua tavoiteajassa. Koska en ehtinyt enää järkeviin juniin Tampereelle, jäin yöksi kaupunkiin ja lähdin iltateelle vihreässä seurassa.

Viikonlopun vietin kotona yhdenvertaisuusohjelmaa työstäen ja sosiaalista elämää harrastaen.

4 Responses

  1. Hyvä Oras :),

    hyvää työtä Tulevaisuusselonteko! Mistä löytää lisää selonteon toimeenpanopohdinnoista? Kiinnostaisi todella tietää löytyykö pohdinnoista myös porkkanaa :)

  2. Korkealentoisia tavoitteita mutta niin helppoa sanahelinaa verrattuna oikeiden ratkaisujen keksimiseen.

  3. Epäilijöitä varmasti riittää, siksi olisikin tärkeää patistaa selonteon tekijöitä tuomaan esiin ratkaisuita/konkretiaa, eikös Oras?

    Esim. Kuumakuntien (www.kuuma.fi) ilmastostrategiassa on esitetty myös konkretiaa, ehkä siksi strategian tavoitteita pidetäänkin kunnianhimottomina. Me sanoisimme realistisina :)

    http://www.villaunelma.fi

  4. Jos Timo Peltosuu kommentoi tulevaisuusselonteon tavoitteita, niitä on toki perusteltu itse selonteossa – ja skenaariotyöllä arvioitu, miksi ja miten ne on mahdollista saavuttaa. Myös ratkaisuja selonteko on pullollaan.

    Sinänsä pitkän aikavälin tulevaisuutta tarkasteleva strateginen asiakirja ei ole paras mahdollinen paikka päättää politiikasta konkreettisesti. Sitä tehdään enemmän hallituksen päivittäisessä politiikassa – ja monien yritysten, kuntien ja muiden toimijoiden hyvässä työssä. Tämä on aihe, jota olen päiväkirjoissani käsitellyt perusteellisesti useaan otteeseen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *