Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Pirkanmaan kävelyn päivä 4: Pirkkala–Nokia

Yön aikana ei ollut tapahtunut ihmeparanemista, joten katsoin parhaaksi käydä näyttämässä oikeaa nilkkaani lääkärille. Sain paketit antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä, siteen nilkkaan ja hyvän vinkin olla kävelemättä 60:tä kilometriä seuraavina kahtena päivänä.

Pirkanmaan halki kävely typistyi siten sadan kilometrin kävelyksi ja kuudeksi bussimatkaksi. Parempi kuitenkin niin kuin kainalosauvat.

Pirkkalaan kannatti mennä bussillakin, sillä kahvilassa vastassa oli pormestari Helena Rissanen (sd.). Hän kertoi pormestarimallin vaiheikkaasta historiasta.

Pirkkalahan niitti valtakunnallista mainetta erottamalla luottamuspulan takia ensimmäisen pormestarinsa, Antero Saksalan (kok.). Erikoisesta episodista huolimatta Pirkkalassa tunnuttiin edelleen uskottavan pormestarimalliin. Olen itse aikoinaan jättänyt lakialoitteen pormestarin suoran kansanvaalin mahdollistamisesta.

Järkevin tapa jatkaa Pirkkalasta viereiseen Nokiaan oli ottaa bussi takaisin Tampereelle. Sieltä hyppäsin toiseen bussiin ja tein hevosenkengän muotoisen lenkin.

Toivottavasti jo lähitulevaisuudessa Nokialle on kätevä matkustaa paikallisjunalla. Porin-rata kulkee kaupungin halki, joten keskustelussa paikallisten kanssa lähiraideliikenne nousi esiin lupaavana mahdollisuutena.

Se edellyttäisi kuitenkin yhdyskuntasuunnittelun ja liikennepolitiikan kytkemistä. Uusien asemien ympäristöön kannattaisi kaavoittaa asumista, työpaikkoja ja palveluita. Asunto 10 minuutin junamatkan päässä Tampereen keskustasta kuulostaisi varmasti monen mielestä aika houkuttelevalta.

Oras Tynkkynen

Edellinen:
Päivä 3: Valkeakoski–Lempäälä
Seuraava:
Päivä 5: Sastamala
Lisää kuvia kuvagalleriassa

One Response

  1. Tamperehan on raideliikenteen suhteen jo nyt optimaalisessa paikassa. Porin, Pohjanmaan, Helsingin ja Jyväskylän radat yhdistää käytännössä kaikkia isoja lähiöitä jo nyt. Totta kai paljon pitäisi tehdä, mutta rata on rakennettu jo suurimpaan osaan paikoista. Siitä vaan asemia tekemään ja lähiliikennettä vääntämään.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *