Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sotšin matkapäiväkirja, pe 23.7.

”Vallankumousta edeltäneeseen aikaan verraten maan rautatieverkko on kasvanut runsaasti puolella.”
Priss, Kasatkin & Mazov: Matka Neuvostoliittoon

P1000474 Moskovassa jonotimme valkovenäläisen matkustajan avustamana ensin yhdelle luukulle, josta käskettiin menemään toiselle luukulle, josta neuvottiin jatkamaan kolmannelle luukulle. Onneksi englantia puhuva nuori mies sai taivuteltua toisen luukun naisen pään.

Matkalipusta kävi sittenkin se alkuperäinen, Suomesta saatu kuponki. Kun lipukkeemme kelpasivat vielä konduktöörillekin, saatoimme huoahtaa helpotuksesta. Vuorokauden junamatka Moskovasta Sotšiin saattoi alkaa.

Moskovaa lähestyttäessä maisemat olivat olleet osin aika karuja. Ikkunasta näkyi graffiteja, kolossaalisia betonilähiöitä, kaukolämpöputken alla nukkuvia ihmisiä, luvattoman näköisiä kaatopaikkoja, kulkukoiria.

Moskovasta eteenpäin näkyi paljon peltoja ja niiden välissä uinuvia kyliä, joita rytmittivät teollista romantiikkaa huokuvat tehdasalueet ja pikkukaupungit. Melkein joka talon pihassa kasvoi perunoita, etelässä jo maissiakin. Kirkoissa loistivat hiljattain kullatut sipulit.

Mummot kävelivät radan vartta tai odottivat asemilla huivit päässä. Päivettyneet pojat uivat ja onkivat joessa, lehmät huilivat varjossa. Syvällä Venäjällä auto on edelleen Lada.

Joka aseman tuntumassa oli pieni tiilitönö, jonka tasanteelta pönäkkä nainen piteli lippua kyllästyneen oloisena. Asemien, ratojen teknisten laitteiden ja huoltorakennusten väri oli ensimmäiset sadat kilometrit johdonmukaisesti mintunvihreä, sittemmin kirkkaansininen.

Mutta ison osan matkasta emme nähneet juuri mitään, sillä ratojen varsia peitti molemmilla puolilla kapea metsämuuri ikään kuin suojavyöhykkeenä matkustajien ja kansalaisten välillä. Näkösuoja katkesi lähinnä asemien ja jokien tienoilla.

On vaikea kuvitella tehokkaampaa tapaa tappaa junalla matkustamisen iloa kuin estää ihmisiä näkemästä maisemia reitin varrella.

Välillä kävimme testaamassa koristeellisen ravintolavaunun annin. Saimme pöytään riisipedillä makaavan lohen, jota emme olleet tilanneet. Sienikeitto oli tillinen ja siksi maukas.

Asemilla oli mammoja täydentämässä ravintolan ruokatarjontaa. Huivipäisiltä huoltojoukoilta saimme päivälliseksi keitettyjä perunoita, etikkakurkkuja ja keitetyn maissintähkän.

P1000486
Edellinen: to 22.7. Seuraava: la 24.7.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *