Kauppalehti Presso: Maksut vähentävät ruuhkia ja päästöjä

Kauppalehti, Presso 6.5.06

Kauppalehden pääkirjoituksessa (25.4.) arveltiin, että “liikenne tyrehtyisi”, jos vihreiden ehdottamat liikennepoliittiset toimenpiteet toteutettaisiin. Heitto on paljonpuhuva, sillä siinä liikenteen ymmärretään tarkoittavan samaa kuin autoilu.

Vihreiden liikennepoliittisen ohjelman johtavana tavoitteena on lisätä liikkumisen vapautta, ei vähentää sitä. Edistämällä joukko- ja kevyttä liikennettä yhä useampi suomalainen voisi aidosti valita esimerkiksi, haluaako tehdä työmatkansa junalla vai autolla.

Liikennetarvetta voidaan vähentää kestävällä yhdyskuntasuunnittelulla ja yksityisautoilulle kehittää yhä houkuttelevampia vaihtoehtoja. Tästä huolimatta autoja tarvitaan Suomessa myös tulevaisuudessa. Siksi on tärkeää, että autot ovat mahdollisimman energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä.

Vihreät kannattavat auto- ja ajoneuvoverojen porrastamista tiukasti päästöjen mukaan sekä energiatehokkailta dieselautoilta perittävän käyttövoimaveron poistamista. Porrastus kiristäisi bensasyöppöjen autojen verotusta, mutta vastaavasti keventäisi vähäpäästöisten ajoneuvojen kuluja. Yhä useamman suomalaisen kannattaisi valita esimerkiksi hybridiauto, joka kuluttaa 40 % vähemmän kuin bensalla kulkeva menopeli.

Ohjelmassa, niin kuin vihreiden politiikassa yleensäkin, on etsitty ohjauskeinoja, jotka olisivat samalla kertaa taloudellisesti tehokkaita ja sosiaalisesti oikeudenmukaisia. Siksi esitämme mm. ruuhkamaksujen käyttöönottoa polttoaineiden verotuksen kiristämisen sijaan.

Ruuhkamaksuista on saatu monissa maissa erinomaisia kokemuksia. Esimerkiksi Lontoossa ruuhkat ovat vähentyneet 30 % ja Tukholmassa peräti 50 %. Olisi kaikkien etu, että Helsingissäkin liikenne sujuisi nykyistä paremmin.

Vihreiden liikennepoliittisessa ohjelmassa on esitetty yli 70 toimenpidettä. Yksikään niistä ei tyrehdyttäisi maamme liikennettä. Sen sijaan ne ohjaisivat sitä kestävämmille raiteille.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja
liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja