Vihreä eduskuntaryhmä esittää Suomen tavoitteeksi, että vuoteen 2020 mennessä 100 000 autoa on vaihtanut saastuttavasta tuontiöljystä sähköön.
– Siksi sähköautot tulee vapauttaa väliaikaisesti auto- ja käyttövoimaveroista. Kun markkinat on saatu vauhtiin ja hinta tulee alas, verohelpotuksista voidaan luopua, totesi kansanedustaja Oras Tynkkynen vihreiden ryhmäpuheenvuorossa.
Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yksityishenkilöille kaksi sähköautoa. Norjassa sähköauto on jo maan toiseksi eniten myyty auto, koska kannustimien ansiosta monilla tavallisillakin työssäkäyvillä perheillä on siihen varaa.
Sähköautot ovat järkevä valinta myös talouden kannalta. Suomalaisilla yrityksillä on paljon sähköauto-osaamista.
– Jos saamme polkaistua liikkeelle sähköautojen kotimarkkinat, suomalaiset yritykset voivat ponnistaa niiltä kovaa vauhtia kasvaville maailmanmarkkinoille. Ala voi tuoda Suomeen useita tuhansia työpaikkoja. Uutta työtä löytävät toivottavasti myös monet Nokian irtisanomat osaajat.
Sähköautot eivät yksin riitä ratkaisuksi liikennepolitiikan haasteisiin. Moni suomalainen on kutienkin valmis vaihtamaan kumipyörät omaan lihasvoimaan, kunhan kävelystä ja pyöräilystä tehdään houkuttelevampaa.
– Vaikeinakin taloudellisina aikoina kuntien ja valtion kannattaa investoida kävelyyn ja pyöräilyyn. Kevyen liikenteen väylät ovat autoteitä edullisempia rakentaa ja ylläpitää. Kävely ja pyöräily myös säästävät veronmaksajien rahoja, kun päästöt vähenevät ja ihmiset pysyvät terveempinä.
One Response
EI sähköautoille. Ne ladataan marginaalisähköllä eli kivihiililauhteella. Ja niiden valmistus vie luonnonvaroja paljon enemmän kuin polttomoottoriautojen.