Julkaistu ranneliike.net:ssä.
Osa maahanmuuttokriittisistä poliitikoista näyttää hakeutuneen samaan rintamaan yhdenvertaisuuden puolustajien kanssa. He ovat kantaneet huolta siitä, voiko erityisesti muslimien maahanmuutto uhata seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
Huoli vaikuttaa ymmärrettävältä. Monissa valtauskoltaan islamilaisissa maissa suhtautuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin on erittäin nuivaa.
Kyselyjen mukaan egyptiläisistä 95 prosenttia, jordanialaisista 95 prosenttia ja indonesialaisista 93 prosenttia on sitä mieltä, että yhteiskunnan ei tule hyväksyä homoutta. Kaikki maat, joissa homoudesta voidaan rangaista kuolemantuomiolla, ovat muslimienemmistöisiä.
Muutama tosiasia on kuitenkin hyvä pitää mielessä.
Hallitusneuvotteluissa tasa-arvoinen avioliittolaki ei tyssännyt muslimien vastustuksen takia. Lain hyväksymisen estivät kristillisdemokraatit.
Lakialoite avioliittolaista ei hyytynyt eduskunnassa maahanmuuttajien vaan kantasuomalaisten vastustukseen. Eduskunnassa lähinnä maahanmuuttajaa on Ruotsista Ahvenanmaalle muuttanut RKP:n Elisabeth Nauclér. Hän kannattaa uudistusta.
Kansalaisaloitetta avioliittolain muuttamisesta eivät vastusta eduskunnassa jyrkimmin muslimit, sillä heitä ei edustajien joukossa ole. Koko väestöstäkin muslimeja on yhä vaivainen prosentti. Kärkevimpiä puheenvuoroja yhdenvertaisuutta vastaan eduskunnassa käyttävät tunnustukselliset kristityt, kuten helluntailainen Mika Niikko (ps.) ja katolilainen Timo Soini (ps.).
Maastamme on haettu turvaa myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lähtömaassa kohdistuvan vainon vuoksi. On jokseenkin nurinkurista, jos homoutensa vuoksi kotimaastaan paennut henkilö joutuu kuulemaan epäilyjä homovastaisuudesta vain siksi, että sattuu olemaan maahanmuuttaja.
Tasa-arvoisen avioliittolain ovat säätäneet mm. kaikki muut Pohjoismaat, Englanti, Ranska ja Kanada. Mikä yhdistää näitä maita? Kaikissa on suhteessa väestöön enemmän maahanmuuttajia kuin Suomessa.
Maahanmuuton vaikutuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin voi toki pohtia. Suomessa yhdenvertaisuuden tielle ovat kuitenkin asettuneet ennen kaikkea vanhoilliset kantasuomalaiset.
Uskonnollinen vanhoillisuus on usein törmäyskurssilla ihmisoikeuksien kanssa – on kyse sitten maahanmuuttajista tai kantaväestöstä, kristinuskosta tai islamista.
Oras Tynkkynen