Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Paluumatka 2.–3.5.

Herätessä jännitin, oliko juna kirinyt yöllä niin, että ehtisin Tukholman-junaan ja edelleen lautalle Turkuun. Ei ollut.

Kööpenhaminassa alkoi vaihtoehtojen haku. Vähiten huonoksi osoittautui myöhempi juna Tukholmaan, yöpyminen kaupungissa ja aamulautta Turkuun.

Sain sentään korvaavan junalipun, 250 kruunun ruokalappusen ja osoitteen, josta voi hakea rahoja takaisin ylimääräisestä hotelliyöstä. Kotiin pääsemistä puolta vuorokautta myöhemmin eivät taida korvata.

Asemalla vakuuteltiin, että juna Tukholmaan on suora. Ei ollut. Ensin piti mennä yhdellä junalla Malmöhön ja vaihtaa siellä toiseen. Sekään ei mennyt perille asti, vaan södran asemalta Tukholmassa matkustajat kuljetettiin päärautatieasemalle bussilla.

Ruotsin SJ:n asiakaspalveluinnovaatio oli seisottaa Malmön asemalla tyhjää X2000-junaa ja matkustajia laiturilla. Ehkä asiakkaat olisivat mieluummin odottaneet lähtöä junan sisällä.

Yllättävänä bonuksena sain paikan ykkösluokkaan. Lipussa piti olla koodi, jolla pääsee verkkoon. Ei ollut. Jos koodia ei ole lipussa, piti se ohjeen mukaan hakea ravintolavaunusta. Sieltä opastettiin pyytämään koodia konduktööriltä. Joka sanoi, että koodi on lipussa… Pääsin kuitenkin verkkoon lopulta.

Perillä Tukholmassa ajelin metrolla hotellille. Kuudelta aamulla tempaisin itseni sängystä ja kävelin kivenheiton päähän Siljan terminaaliin.

Laivalla oli ruhtinaallinen päivä aikaa kirjoittaa, lukea ja ottaa torkut. Ravintolassa tilaamani kasvispitsa osoittautui valmispitsaksi, jonka päälle oli heitelty rucolaa ja juustosiivuja.

Kotiin oli mukava palata.

Edellinen: Pe 1.5.: vélib’ – maailman toimivin lainapyöräjärjestelmä
Takaisin alkuun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *