Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Helsingin Sanomat: Valtion tuettava Tampereen raitiotiehanketta

Viime vuosina moni joukkoliikennehanke on edennyt pääkaupunkiseudulla. Valtio investoi merkittäviä summia mm. Kehärataan, länsimetroon ja Pisararataan.

Alueen joukkoliikenteeseen kannattaakin satsata. Vahvasta ja menestyvästä pääkaupungista hyötyy koko Suomi.

Joukkoliikenteellä voidaan saada merkittäviä hyötyjä taloudelle, ympäristölle ja arjen sujuvuudelle myös muilla kaupunkiseuduilla. Esimerkiksi Turun ja Tampereen seuduilla suunnitellaan raitiotieverkon rakentamista.

Tampereella valmistelu on hyvin pitkällä. Raitiotien yleissuunnitelma on tarkoitus hyväksyä vielä tämän kevään aikana ja rakentaminen aloittaa mahdollisimman pian lähivuosina. Hanke sisältyy niin kaupunkistrategiaan kuin kaupunkiseudun ja valtion väliseen aiesopimukseen.

Selvitysten mukaan ratikka lisää joukkoliikenteen suosiota, vähentää päästöjä ja mahdollistaa merkittävien uusien työpaikka- ja asuinalueiden kaavoittamisen yhdyskuntarakenteen sisään. Busseihin verrattuna ratikka myös leikkaa käyttökustannuksia.

Hanke ei koske vain Tamperetta, vaan laajemmin maamme toiseksi suurinta kaupunkiseutua. Tulevaisuudessa raitiotieverkkoa on mahdollista laajentaa Pirkkalan, Ylöjärven ja Kangasalan suuntiin.

Yhdistettynä lähijuniin tehokas ja ympäristöä säästävä raideliikenne saadaan palvelemaan koko kaupunkiseutua – samoin kuin pääkaupunkiseudulla nykyään. Ratikka hyödyttää myös niitä tuhansia ihmisiä, jotka tulevat päivittäin töihin Tampereelle muualta Pirkanmaalta.

Ratikka ei tarvitse eikä siihen pyydetä valtiolta erityiskohtelua. Riittää, että sitä käsitellään samalla viivalla muiden kaupunkien hankkeiden kanssa.

Hallitus linjaa kehysriihessään maaliskuussa liikennehankkeiden rahoitusta. Valtion on sitouduttava rahoittamaan Tampereen seudun ratikasta yhtä suuri osuus ja samoilla ehdoilla kuin pääkaupunkiseudunkin tärkeissä joukkoliikennehankkeissa.

Anna Kontula (vas), Tampere
Arto Satonen (kok), Sastamala
Hanna Tainio (sd), Tampere
Oras Tynkkynen (vihr), Tampere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *