Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hiphoppia, jota ei kannata vihata (Aviisi 14/2002)

Aviisi 14/2002

Hiphoppia, jota ei kannata vihata

Sain postia Helsingin työsiirtolasta. Siellä Antti Suniala eli Jus Aname istuu 197 päivän vankeusrangaistusta totaalikieltäytymisestä. Aktivisti-vegaani Jus Aname on kiveksillään ajattelevien uhohiphopparien antiteesi, joka riimittelee jopa omasta selibaatistaan.

Antti kirjoittaa, että vankilassa on melko leppoisaa. Surkeat kohtalot -levyn sanoitukset ovat kuitenkin kaikkea muuta. Artisti on niin ankara itseään kohtaan, että kuulijakin on vähällä ahdistua: ”Mä melkein vihaan musiikkiani.”

Ja aivan suotta. Surkeat kohtalot on musiikillisesti toimiva ja virkistävän erilainen. Monotonista ja proosallista räppäystä ryydittävät ilmavat ja melankoliset taustat. Ajoittain pianot, jouset ja rento biitti luovat triphopmaisen tunnelman.

Jus Aname: Surkeat kohtalot. Vahaamo Omakustanne.****

Siinä ja siinä

So-so tarkoittaa ei erityisen hyvää mutta ei huonoakaan. So So Bandin EP – sekin nimeltään So So – on määritelmänsä mukainen.

Hieman väsähtänyt saksofoni, väkinäinen skrätsäys ja urkujen ponneton näppäily eivät ole voittoisa yhdistelmä, vaikka sitä kutsuisikin ”drum’n’organiksi”. Oman genrenimikkeen keksiminen ei takaa vielä originelliutta. Nu jazziahan tämäkin kai nykyään on.

Yhtye ansaitsee kiitosta niin Katri Helenan kuin Stratovariuksenkin kanssa esiintyneen Sami Kuoppamäen rummuista. Myös Risto Eskolinin remix Alone Togetherista on ansiokas. Cover-versio Tequilasta ei tunnu loppuvan koskaan, mutta bändin ainoa oma kappale sen sijaan kestää tuskin kahta minuuttia.

So So Band: So So EP. Exogenic Breaks.**+

Voitto meni Ukrainaan

Luumu Recordingsin kokoelmassa kappaleet on miksattu yhteen. En oikein tiedä, mitä ajatella siitä. Toisaalta näin syntyy eheähkö kokonaisuus, toisaalta yksittäisiä artisteja on vaikea erottaa toisistaan.

Canine Fragrance – ”koirainen tuoksu” – on kuin suoraan Radiomafian Avaruusromua-ohjelmasta. Biitittömiä kappaleita erottaa leijunta-ambientista tietty tummasävyisyys ja kovuus.

Kokoelmassa on kolmen suomalaisartistin tuotantoa, mutta pisimmän tikun vetää ukrainalainen Andrei Kiritchenko, jonka vinyylimäistä rutinaa ja eteeristä melodiaa yhdistelevä Violet molecule on vaikuttava kokemus. Myös kotimaisen Ihokkaan kappale ansaitsee huomiota.

Eri esittäjiä: Canine Fragrance. Luumu Recordings.***+

Kontulan lempeät kasvot

Asuin vuoden Kontulan ghetossa kerrostalopötkössä, joka tuntui jatkuvan loputtomiin. En tullut ajatelleeksi, että rujosta betoniympäristöstä voisi kummuta jotain Lacklusterin eli Esa Ruohon musiikin kaltaista.

Seitsemäntuumainen tarjoilee lempeää ja pelkistettyä IDM:ää, jota kirjovat syntetisaattorimelodiat ja ohuet biitit. Ei ole yllättävää, että Ruoho listaa suosikeikseen mm. Brothomstatesin ja Boards of Canadan. Täyteläiset soundit viimeistelee upea masterointi.

Tylsää tai himmeää tarkoittava lackluster viittaa artistin tapaan tehdä musiikkia hiomatta. Mukana lienee aimo annos vaatimattomuutta. Ruohon mielestä kappaleet saattavat olla ”parhaimmillaan keskinkertaisia”, mutta loppuun myydyt painokset puhuvat omaa kieltään.

Lackluster: Rikos005. Merck.****