Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Katutilaa autoilta ihmisille

Kaupungeissa on toistuvan kädenväännön aihe, miten rajallista katutilaa tulisi jakaa liikennemuotojen kesken. Tampereella keskustelua kiihdyttävät kaupungin sijoittuminen kapealle kannakselle ja väkiluvun nopea kasvu.

Keskustelua voisi jäntevöittää tieto siitä, miten katutila on nykyään jaettu. Siksi tilasimme arvion Tampereen tilanteesta.

Tulosten mukaan valtaenemmistö – arviolta 73 prosenttia – Tampereen katutilasta on yhä osoitettu autoliikenteen käyttöön. Luku kattaa ajoradat, joita ei ole varattu vain joukkoliikenteelle tai pyöräilylle, ja pysäköinnin.

Kävelylle ja pyöräilylle on osoitettu katutilasta selvästi pienempi siivu, 24 prosenttia. Joukkoliikenteelle on ratikan rakentamisen jälkeenkin omistettu vaivaiset 3 prosenttia.

Keskustassa luvut ovat hieman tasaisempia. Autoilun yhteenlaskettu osuus laskee 58 prosenttiin, kun taas kävelyn ja pyöräilyn osuus kasvaa 38 prosenttiin ja joukkoliikenteen 4 prosenttiin.

Vertailukelpoisia lukuja on saatavilla Helsingistä. Molemmissa kaupungeissa, niin keskustassa kuin muuallakin, valtaosan tilasta käyttävät ajoradat – ja kohtuullisen suuren osan vie pysäköinti. Keskustelun kiihkeyteen nähden esimerkiksi pyöräilyn viemä osuus on varsin pieni.

Lukuja tulkittaessa on hyvä muistaa pari asiaa. Ensinnäkin on kyse arvioista, sillä valmista dataa ei ole vielä missään saatavilla. Toiseksi ajoratoja käyttävät henkilöautojen lisäksi bussit ja osin polkupyörät – tulevaisuudessa erityisesti keskustassa nykyistä enemmänkin.

Silti perusviesti on selvä. Tampereen rajallisesta katutilasta valtaosa menee yhä autoille.

Kun suomalaiset kaupungit alun perin rakentuivat, katutilaa ei ajateltu yksittäisten liikennevälineiden näkökulmasta. Tuohon aikaan ihmiset kulkivat pääosin jalan, osin hevosin ja myöhemmin polkupyörin.

Ajattelu kuitenkin muuttui erityisesti sotien jälkeen. Autoistumista alettiin ajaa voimakkaasti jakamalla katutilaa uusiksi.

Modernin kaupungin projektina toiminnot asumisesta työpaikkoihin hajautettiin eri paikkoihin, joiden välillä oli tarkoitus liikkua autolla. Tämä vaati tilaa paitsi autoiluun, myös pysäköintiin – ja niin kuin Tampereen luvuista näkee, valtavan paljon.

Jälkeenpäin on helppo nähdä, että ajatusmalli johti monenlaisiin ongelmiin. Keskustojen viihtyisyys kärsi, saasteet ja melu lisääntyivät, autottomien ihmisten liikkumisedellytykset heikkenivät ja arvokasta kaupunkitilaa tuhraantui.

Viime vuosina autoistumiselle onkin mietitty vaihtoehtoja. Muutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, koska historian painolasti on raskas. Asenteet muuttuvat verkkaisesti, yhdyskuntarakenne vielä verkkaisemmin.

Tampereella on kuitenkin saatu jo rohkaisevia tuloksia. Keskustan halkaiseva Hämeenkatu on uudistettu joukkoliikennekaduksi, jolla on varattu tilaa myös kävelylle ja pyöräilylle. Tuoreimmassa kaupunkikeskustojen elinvoimatutkimuksessa Tampere sijoittuu nyt ykköseksi.

Kun kaupungin kehittämistä jatketaan, kannattaa katutilaa miettiä ihmiset ja viihtyvyys edellä. Voisiko keskustassa lisätä kävelykatuja? Entä voisiko pysäköintipaikkoja viedä maan alle ja vapautuvalle tilalle rakentaa koteja – tai puistoja? Ehkäpä ajoradat voisivat erityisesti keskustassa olla hieman kapeammatkin, ja niillä voisivat silti kulkea turvallisesti myös pyörät ja skuutit?

Jaakko Stenhäll

Oras Tynkkynen

Arvion katutilan jakautumisesta on tilauksestamme tehnyt informaatiomuotoilija Juuso Koponen suunnittelutoimisto Koponen+Hildénistä. Laskelma perustuu Tampereen kaupungin paikkatietorajapinnasta saatavaan julkiseen dataan. Laskennan perusteita ja rajoitteita on kuvattu vastaavan, mm. Helsingin katutilan jakautumisesta tehdyn laskelman yhteydessä Twitterissä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *