Isäni Kalevi Tynkkynen ryöpytti mielipidepalstalla (KSML 11.9.) hallituksen päätöstä korottaa ympäristöveroja. Hän väittää, että verouudistuksen takia dieselauton käyttäjä joutuu harkitsemaan vaihtamista bensa-autoon. Tämä ei pidä paikkaansa.
Hallitus korotti dieselin veroa noin 4,5 senttiä ja bensan veroa 4 senttiä litralta. Koska dieselautot kuitenkin kuluttavat keskimäärin vastaavia bensa-autoja vähemmän, säästää dieselautoilija uudistuksen jälkeen päinvastoin entistä enemmän suhteessa bensalla ajavaan.
Oletetaan, että bensa-auto kuluttaa kahdeksan litraa ja vastaava dieselauto kuusi litraa polttoainetta satasella. Tässä tapauksessa dieselautoilija säästää verouudistuksen ansiosta viisi senttiä jokaista sataa kilometriä kohti bensalla ajavaan kollegaansa verrattuna.
Polttoaineiden valmisteveroilla pyritään vaikuttamaan kulutukseen. Ympäristön näkökulmasta ei ole mitään syytä kannustaa ajelemaan paljon, oli alla sitten diesel- tai bensa-auto.
Koska dieselautot kuitenkin tuottavat vähemmän ilmastopäästöjä, kannattaa verotuksella kannustaa valitsemaan dieselautoja. Tämän oikea paikka on ajoneuvo- ja autoverotuksessa. Hallitus aikookin antaa vielä lähiaikoina esityksen ajoneuvoveron porrastamisesta päästötason mukaan.
Isäni tulkitsee verouudistuksen sorsivan joukkoliikennettä, sillä bussit käyttävät dieseliä. Joukkoliikenteessä kuitenkin polttoainetta kuluu lähtökohtaisesti matkustajaa kohti vähemmän kuin henkilöautossa. Yksityisautoilussa kustannukset nousevat siis enemmän kuin joukkoliikenteessä. Tämä tuskin kannustaa siirtymään busseista autoihin.
Isäni väittää myös, että vihreiden mielestä ympäristöverot kohdistuisivat kaikkiin tasaisesti. Eivät kohdistu – eikä pidäkään kohdistua.
Ympäristöverojen ideana on, että paljon kuluttava maksaa paljon, vähän kuluttava vähän. On vain reilua, että runsaasti ympäristöä kuormittava ihminen myös joutuu siitä maksamaan. Näin toteutetaan yleisesti hyväksyttyä saastuttaja maksaa -periaatetta.
Ympäristön kannalta olisi aika nurinkurinen ajatus, että vain rikkaiden päästöihin saisi puuttua. Hiilidioksidi lämmittää ilmastoa yhtä paljon riippumatta siitä, tupruaako se rikkaan, keskituloisen vai köyhän ihmisen auton pakoputkesta.
On ilahduttavaa, että isäni hyväksyy ajatuksen, jonka mukaan saastuttamista pitääkin verottaa. Siksi on aika eriskummallista, että hän toistuvasti hyökkää hallitusta vastaan silloin, kun se toimii juuri niin.
Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)
Tampere