Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Valtuustoaloite kevyen liikenteen asiahenkilön asettamiseksi

Kävely ja pyöräily ovat erinomaisia tapoja liikkua niin ympäristön, talouden kuin ihmisten terveydenkin kannalta. Kevyt liikenne ei saastuta, kuluta fossiilisia polttoaineita eikä tuota häiritsevää melua. Se vie myös vähemmän tilaa ja kuluttaa vähemmän yhteiskunnan resursseja.

Kevyen liikenteen osuutta matkoista voidaan kasvattaa nykyisestä olennaisesti. Esimerkiksi Freiburgissa Saksassa ja Pariisissa Ranskassa pyöräilyn osuutta on onnistuttu kasvattamaan puolella. Oulussa päivittäisistä matkoista tehdään pyörällä jo lähes viidennes, Tampereella osuus jää selvästi alle puoleen tästä.

Tampere on sitoutunut lisäämään joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuutta Aalborgin sitoumuksilla. Kaupunki julkaisi hiljattain päivitetyn version keskustan kevyen liikenteen kehittämissuunnitelmasta. Uusi suunnitelma koskee vuosia 2008–12. Painopisteenä kevyen liikenteen kehittämisessä on pyöräily. Tavoitteena on pyörätieverkoston kattavuuden ja tason kehittäminen sekä erityisesti sen jatkuvuuden parantaminen.

Suunnitelmassa todetaan mm.: ”Tavoiteltu keskustan pyöräilyolojen tuntuva paraneminen edellyttää, että yleiset kevyen liikenteen kehittämistä koskevat tavoitteet ja kehittämissuunnitelman toimenpideohjelma otetaan huomioon niin päätöksenteossa kuin yksittäisissä pyörätiesuunnitelmissa ja laajempien katusuunnitelmien yhteydessä.”

Kaupunki on asettanut asiahenkilöitä edistämään tärkeinä pitämiään tavoitteita. Tampereella on jo esimerkiksi potilasasiamies, sosiaaliasiamies, lapsiasiamies ja vammais- ja esteettömyysasiamies. Yksi tehokas tapa vahvistaa ja valtavirtaistaa kevyen liikenteen edistämistä voisi olla nimittää kaupunkikonserniin kevyen liikenteen asiahenkilö.

Joissakin kunnissa tällaisia asiahenkilöitä on jo nimitetty. Salon seudulla toimi kävely- ja pyöräilyasiamies, jonka tehtävänä oli seurata paikallisen liikennestrategian toteutumista ja koordinoida seudullista kevyen liikenteen yhteistyötä. Hankkeeseen saatiin liikenne- ja viestintäministeriön tukea.

Turun kevytliikenneasiamies laati kaupungille kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman sekä organisoi mm. laajan Pyöräilyvuosi 2007 -kampanjan. Kangasalla on oma pyöräilyasiamies, ja vastaavaa tointa on esitetty mm. Järvenpää-Kerava-Tuusula-seudulle. Muualla Pohjoismaissa kevyen liikenteen edunvalvojia on mm. Ruotsin Malmössä ja Tanskan Odensessa.

Tampereella kevyen liikenteen aseman parantaminen vaatii merkittäviä lisätoimia. Erityisesti pyöräilyn edistämiseen liittyvät tehtävät, kuten esimerkiksi edunvalvonta, valistus ja kampanjointi sopisivat luontevasti asiahenkilön tehtäviksi.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme,

että Tampereen kaupunki perustaa kevyen liikenteen asiahenkilön tehtävän.

Tampereella 18.6.2008

Tampereen kaupunginvaltuuston vihreä valtuustoryhmä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *