Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Valtuustoaloite kevyen liikenteen reittioppaasta

Tampere tarjoaa jo nykyään verkossa joukkoliikenteen reittioppaan (atlas.tripplanner.fi/tkl/fi/). Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n vastaavaan reittioppaaseen kuuluu joukkoliikenteen lisäksi myös kevyt liikenne. Ulkomailla kevyen liikenteen sähköisiä reittioppaita on käytettävissä mm. Aalborgissa ja Odensessa Tanskassa, Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa Saksassa, Dublinissa Irlannissa sekä Amsterdamissa Hollannissa.

YTV:n kevyen liikenteen reittiopas toteutettiin usean eri tahon yhteistyönä, ja sen tekemistä rahoittivat mm. Euroopan unionin Mobility Culture in the Baltic Sea Area -hanke (MoCuBa), opetusministeriö ja ympäristöministeriö. Helsingin lähikunnat osallistuivat esimerkiksi luovuttamalla kartta-aineistoja hankkeen käyttöön alle listahintojen.

YTV:n reittioppaan kehittämisessä hyödynnettiin liikenne- ja viestintäministeriön ajantasaisen liikenneinformaation tutkimus- ja kehittämisohjelman AINOn selvitystä (www.aino.info/julkaisut/1_jlinfo/aino9_2005.pdf). Raportista löytyvät mm. tiedot reittioppaan kartta-aineistolta vaadittavista ominaisuuksista, käytettävistä algoritmeista, käyttöliittymän tarpeista ja päivitysmahdollisuuksista.

Raportin mukaan kevyen liikenteen reittioppaalle on kysyntää eikä tekniikka ole este palvelun kehittämiselle. Opas tuo telematiikan ratkaisut myös muiden kuin autoilijoiden ja joukkoliikenteen käyttäjien ulottuville. YTV:n kevyen liikenteen reittiopas toteutettiin joukkoliikenteen oppaaseen integroituna, ja palvelun toteutuksessa voitiin hyödyntää tämän tekniikkaa.

Kevyen liikenteen reittiopasta voidaan hyödyntää myös taloudellisesti. Oppaassa voidaan esittää kaupallisten palveluiden tietoja, jolloin osa ylläpidosta on mahdollista rahoittaa yksityisin varoin. Palveluun voidaan lisätä tunnistetietoja mm. nähtävyyksistä, julkisista palveluista ja taukopaikoista. Opasta voidaan siis käyttää myös matkailun edistämisessä ja mainonnassa.

Reittiopas on otettu pääkaupunkiseudulla myönteisesti vastaan. Oppaalla on kesäkuuhun 2007 mennessä ollut 2 000–3 000 käyttäjää päivässä. YTV on päättänyt kehittää opasta myös vastaisuudessa ja aikoo tuottaa syksyllä 2007 lisäselvityksen oppaan kehittämiseksi.

Keskeisiä haasteita kevyen liikenteen reittioppaan kehittämisessä ovat rahoitusyhteistyön lisäksi mm. aineistoille asetettavat tekniset vaatimukset ja eri aineistojen yhdistely. Oppaan mahdollisia lähtöaineistoja ovat mm. Tiehallinnon DIGIROAD ja kaupunkien ylläpitämät kartta-aineistot. Monipuolinen aineisto on tärkeää esimerkiksi esteettömyyden huomioon ottamiseksi.

Kevyen liikenteen reittiopas kannustaa ihmisiä terveelliseen ja kestävään liikennekulttuuriin. Kevyen liikenteen reittiverkoston täyden potentiaalin hyödyntämisessä reittiopas olisi hyvä apuväline. YTV:n hanke on tehnyt arvokasta pohjatyötä, jota Tampere voisi nyt hyödyntää.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme,

että Tampereen kaupunki tutkii mahdollisuutta yhdistää kevyen liikenteen reittiopas joukkoliikenteen verkko-oppaaseen.

Tampereella 19.9.2007

Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *