Matkustaja lähtee työmatkalle Jyväskylästä Helsinkiin. Bussissa hän maksaa Jyväskylän liikenteen kortilla, junassa näyttää VR:n matkalippua ja Helsingissä kaivaa taskusta HSL:n kortin metroa varten. Voisikohan tämän hoitaa yksinkertaisemmin?
Kyllä voi. Hollannissa on siirrytty valtakunnalliseen joukkoliikenteen matkakorttiin.
OV-chipkaart otettiin ensimmäisenä käyttöön Rotterdamin metrossa jo 2005. Koko maassa se on käynyt lähes ainoana lippumuotona viime vuoden lopusta alkaen.
Kortin käyttö on yksinkertaista. Matkan aluksi matkustaja leimaa itsensä sisään, lopuksi ulos. Näin toimitaan, vaikka samalla matkalla vaihtaisi junaa kahdesti.
Kortteja on kolmea mallia. Hollantilaisilla on usein henkilökohtainen kortti, jolle ladataan rahaa tai kausia. Sen voi säätää latautumaan automaattisesti, jotta matka ei tyssää mattiin matkakortissa.
Itse käytän matkustajasta riippumatonta korttia, jolla voi matkustaa kuka tahansa, tosin vain yksi henkilö kerrallaan. Satunnainen matkustaja taas voi ostaa kertakortin.
Henkilökohtainen kortti laskee opiskelija- ja sen sellaiset alennukset automaattisesti. Sillä saa myös alennusta junamatkoista ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Firmat on lailla velvoitettu pelaamaan saumattomasti yhteen. Operaattorin vaihto – esim. hyppääminen VR:n hollantilaisen vastineen NS:n junasta Connexxionin bussiin – ei saa lisätä kustannuksia matkustajalle.
Olen käyttänyt ov-korttia kaukojunaliikenteessä eri puolilla Hollantia ja ratikoissa ja busseissa mm. Amsterdamissa, Rotterdamissa ja Utrechtissa. On huomattavasti helpompi vilauttaa yhtä matkakorttia kuin vanhaan tapaan ostaa yksittäisiä matkalippuja tai kunkin alueen omia matkakortteja.
Täydellinen ei Hollannin järjestelmäkään toki ole. Korttien latauspisteitä on suhteessa tarpeeseen melko harvassa. Useimmissa niistä ei voi maksaa Visalla, ulkomaisilla pankkikorteilla tai seteleillä.
Uloskirjautuminen hidastaa kyydistä poistumista. Jos matkustaja unohtaa kirjautua ulos, menee kortilta sakkomaksu.
Teknologiakaan ei ole pettämätön. Joskus järjestelmä saattaa veloittaa matkasta väärän hinnan. Kortin käyttöönotto kangerteli alkuun pahoin.
Silti puutteineenkin OV-kortti on verrattomasti kätevämpi kuin jokaisen joukkoliikennefirman ikiomat lippuset ja lappuset Suomessa. Ei olekaan ihme, että parhaillaan Tanskassa ollaan siirtymässä vastaavaan järjestelmään.
Vihreät sai hallitusohjelmaan läpi kirjauksen valtakunnallisen matkakortin käyttöönotosta myös Suomessa. Olemme muistuttaneet liikenneministeri Kyllöstä, että hankkeen tulee edetä ripeästi.
Yhtenäinen lippujärjestelmä on yksi tapa madaltaa joukkoliikenteen käytön kynnystä. Matkakorttiin kannattaa hakea mallia Hollannista – ja ottaa ongelmista opiksi.
Oras Tynkkynen
One Response
Jos ja kun tämä otetaan käyttöön Suomessa niin siihen pitää EHDOTTOMASTI laittaa systeemi, joka kirjaa uloslähdön automaattisesti, vaikka kortti olisi taskussa. Tämä tekniikka on jo olemassa, mm. laskettelukeskuksissa käytössä talvivaatteitakin käyttäen.
Mutta mikään tällainen ei etene, jos edes vihreät poliitikot eivät saa kakistettua ulos sitä, että yksityisautoilu tuli jokamiehen oikeudeksi 1970-luvulla ja poistuu 2020-luvulla. Kaikessa pitää lähteä yksityisautoilun alasajosta. Se tulee olemaan viisasta.
Ovatko kansanedustajat tyytyväisiä kun Suomen autokanta on kasvanut vuosituhannen vaihteen jälkeen 800 000 autolla? On tämä hassua kun tällainen parin auton omistava autotekniikkaa opiskellut insinööri ajaa tiukempaa linjaa kuin entiset kansalaisaktiivit. Mutta kun kulutusta on pakko laskea. Jos ei muuten niin vaihtotaseen takia. Tuonnistamme 20% on fossiilisia polttoaineita. Emme kestä niiden tulevaa hinnan nousua.