Vappupäiväksi ei ollut yritetty sopia työtapaamisia, koska kaikki tuntuivat olevan vapaalla. Niinpä kävimme pienellä kaveriporukalla tuhdilla brunssilla.
Koska pitkän koleuden jälkeen aurinko helli vappumarsseihin valmistautuvaa Pariisia, poljimme brunssille kaupungin maineikkailla vélib’-pyörillä. Pari vuotta sitten käyttöön otettuun järjestelmään kuuluu nyt jo 20 000 pyörää 1 500 pisteessä ympäri kaupunkia.
Yksi sadoista Vélib’-pyörätelineistä
Järjestelmään rekisteröitynyt saa pyörän käyttöön maksutta ensimmäiseksi puoleksi tunniksi. Koska pyöräpisteitä on taajaan ja pyöriä voi vaihtaa, vélibeillä voi kulkea käytännössä koko päivän ilmaiseksi.
Puolen tunnin jälkeen eksponentiaalisesti nouseva vuokrahinta takaa sen, ettei pyöriä jemmailla suotta, vaan ne pysyvät kierrossa. Jos pyörää ei palauta, laskutetaan pankkikortilta 150 euroa.
Ulkomainosfirma JCDecaux’n rahoittama järjestelmä on ollut kokonaisuutena menestys, mutta ongelmiakin on toki ollut. Pyöriä on varastettu ja vandalisoitu tuhansittain. Äkkiseltään 150 euroa tuntuu aika vähäiseltä korvaukselta pyörän hävittämisestä.
Päivän aarre oli englanninkielinen kirjakauppa Shakespeare Seinen rannalla. Ostin sieltä kuudella eurolla Malcolm Gladwellin The Tipping Pointin. Viereiseen Notre Dameen oli aukion halki kiemurteleva, pitkälle yli sadan metrin jono.
Shakespearen edessä tapasin tuttavapariskunnan, jonka kanssa lähdimme etsimään perinteikästä suomalaisyhteisön vappupiknikkiä. Sitä ei löytynyt, mutta poikkesimme matkalla jäätelöllä.
Sitten olikin aika pakata ja lähteä paluumatkalle. Ongelmat alkoivat Kölnissä.
Ensin junan ilmoitettiin lähtevän 70, sitten 120, 160 ja 190 minuuttia myöhässä. Lopputulos: juna lähti aamuyöllä klo 02:10 kolme tuntia ja 20 minuuttia aikataulusta jäljessä.
Perjantaiyö Kölnin asemalla ei ole erityisen mieltä ylentävä. Humalainen pari riiteli äänekkäästi, aineissa oleva tyttö kerjäsi rahaa. Odottelin aikani asemahallin penkillä, kunnes kyllästyin voimakkaaseen virtsan hajuun, joka leijaili vieressä istuvasta asunnottomasta miehestä.
Loppuajan istuin laukkuni päällä laiturilla ja luin The Tipping Pointin. Siinä Gladwell tarkastelee, miten jotkin asiat – ideat, muoti, taudit – voivat levitä yhtäkkiä räjähdysmäisesti.
Gladwellin teesit ovat, että ideoiden levittämisessä ratkaisevia ovat muutamat avainhenkilöt. Ideoiden pitää paitsi levitä, myös tarttua (stick), jotta ne voivat vaikuttaa. Konteksti ratkaisee: ympäristö ja tilanne voivat saada “hyvät” ihmiset tekemään pahoja asioita ja päinvastoin.
Seuraava: Paluumatka 2.–3.5.
Edellinen: To 30.4.: Kioton pöytäkirja tarvitsee jatkoa
Takaisin alkuun