Eduskunnan puhemiehelle
Motopark Raceway on Pieksämäen Virtasalmella sijaitseva, vuonna 1987 avattu ja myöhemmin laajennettu moottorirata. Motoparkiin kuuluu noin 3 500 metriä pitkä asfaltoitu rata, jota kiertää noin 3 000 metriä pitkä hiekkapohjainen rallirata. Lisäksi alueella on noin 400 metrin pituinen kiihdytysrata ja erillinen leirintäalue. Alueella järjestetään monenlaisia moottoriurheilutapahtumia.
Ulkona sijaitsevat moottoriurheiluradat tarvitsevat toiminnalleen ympäristöluvan. Etelä-Savon ympäristökeskuksen Motoparkille myöntämä ympäristölupa tuli voimaan vuonna 2005. Lupaan on sisällytetty useita määräyksiä, joissa rajoitetaan radan melutasoa ja toiminta-aikoja. Määräysten noudattamisessa ja radan toiminnassa on kuitenkin ilmennyt puutteita, joita on käsitelty eri viranomaisasteissa ja hallinto-oikeudessa.
Motoparkin voimassa olevan ympäristöluvan mukaan ratakilpailuja ja harjoituksia, joiden seurauksena Motoparkin enimmäisäänitaso voi lähimpien asuintalojen alueilla ylittää 55 dBA, saa järjestää enintään kahdeksana päivänä ja yhtenä viikonloppuna kuukaudessa, heinäkuussa ei lainkaan. Radan aiheuttama päivittäinen keskiäänitaso ei saa ylittää 55 dB lähimmässä asutuksessa. Loma-asuntojen alueella keskiäänitaso saa ylittää 45 dB vain neljänä päivänä kuukaudessa.
Alueella tehtyjen ja ympäristökeskukselle toimitettujen mittausten mukaan melu on ylittänyt rajoitukset ja ylittää ne edelleen toistuvasti. Motopark sijaitsee loivassa ja kaikuvassa harjumaastossa lähellä järveä, eikä sen ympäristössä ole luonnollisia tai rakennettuja esteitä, joilla olisi merkitystä melun leviämisen ehkäisemisessä. Alueen läpi kulkevan kantatien lisäksi muita melulähteitä ei myöskään ole, joten Motoparkin ääni hallitsee koko äänimaisemaa.
Lähimmät asunnot sijaitsevat noin 400 metrin päässä ja lähin yhtenäinen loma-asuntoalue noin 600 metrin päässä radasta. Jo sallittu enimmäisäänitaso 55 dBA nousee 10–20 dBA yli taustatason. Lisäksi toteutuneet enimmäisäänitasot ovat keskimäärin ylittäneet rajoitukset 10–15 dBA:lla (65–70 dBA), joten taustan ja enimmäisäänitasojen erotus on ollut keskimäärin 20–35 dBA. Ratamelu on lisäksi erityisen häiritsevää mm. sen sisältämien kapeakaistaisten ääniaaltojen vuoksi.
Vuoden 2008 toukokuun ja syyskuun välisenä aikana oli ainoastaan kaksi viikonloppua, jolloin radan enimmäisäänitaso ei ylittänyt 55 dBA. Jos radan toiminta olisi ollut luvan mukaista, hiljaisia viikonloppuja olisi tänä aikana ollut 17 kappaletta. Toukokuussa 2009 radan enimmäisäänitaso ylitti rajoitukset 19 päivänä, joista yhdeksän päivää viitenä viikonloppuna. Kuun aikana järjestettiin myös melultaan erityisen voimakkaat kiihdytysajot, joihin liittyvää tiedotusvelvollisuutta ratayrittäjä alueen asukkaista koostuvan Pro Hallinmäki -verkoston mukaan laiminlöi.
Etelä-Savon ympäristökeskus on tehnyt alueella melumittauksia ja vahvistanut, että enimmäisäänitasot mitä todennäköisimmin ylittävät ympäristöluvan mukaiset rajoitukset keskuksen asettamissa mittauspaikoissa. Ympäristökeskus on antanut Motoparkille hallintopakkopäätöksen, joka velvoitti rataa ylläpitävän yrityksen ryhtymään tehokkaampiin toimenpiteisiin melurajojen valvomiseksi.
Pro Hallinmäki -verkoston mukaan lähialueen asukkaat joutuvat edelleen jatkuvasti kohtuuttoman ja laittoman melurasituksen kohteiksi. Verkoston toimittamat melumittaukset viittaavat siihen, että lupamääräyksiä on rikottu toistuvasti vuodesta 2006 lähtien ja annettu hallintopakkopäätös on osoittautunut tehottomaksi. Selvitysten tueksi verkosto on konsultoinut asiassa Kuopion yliopiston meluasiantuntija dosentti Erkki Björkiä, joka on pitkälle vahvistanut johtopäätökset.
Motoparkin taustayritys on toistuvasti laiminlyönyt ympäristökeskuksen sille asettamia ilmoittamis- ja raportointivelvoitteita. Esimerkiksi 6.5.2009 mennessä ympäristökeskukselle ei ollut toimitettu ympäristökeskuksen edellisenä vuonna pyytämää, hallintopakkopäätöksen edellyttämän melunseurantajärjestelmän testi- ja käyttösuunnitelmaa. Motoparkin ratayrittäjä on kuitenkin esittänyt suunnitelmia melutasojen seuraamiseksi. Björkin asiantuntijalausunnon mukaan esitetyillä suunnitelmilla ei voida luotettavasti valvoa ratatoiminnasta aiheutuvia melutasoja lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Suunnitelmia ei myöskään ole toteutettu käytännössä.
Apulaisoikeusasiamies on ottanut kantaa (23.9.2008, Dnro 2660/4/06, 2392/4/07) Motoparkin valvonnan ongelmiin. Lausunto vahvistaa ympäristökeskuksen ja Pro Hallinmäki -verkoston johtopäätökset, joiden mukaan lähiasutukselle radalta kantautuva melutaso ylittää toistuvasti sille lupamääräyksissä asetetut rajoitukset. Lisäksi apulaisoikeusasiamies katsoi, että ympäristökeskuksen olisi ollut perusteltua tehostaa viranomaisvalvontaansa. Apulaisoikeusasiamiehen lausunto ei ole johtanut jatkotoimenpiteisiin eikä vaikuttanut Motoparkin melutilanteeseen.
Etelä-Savon ympäristökeskuksen päätöksissä ja apulaisoikeusasiamiehen lausunnossa ongelmat on moneen kertaan todettu, mutta käytännössä tilanne ei ole muuttunut vuoden 2006 jälkeen. Alueen asukkaiden kannalta on kohtuutonta, ettei todettuihin epäkohtiin puututa välittömästi.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin ympäristöministeriö ryhtyy Motopark Racewayn valvonnan korjaamiseksi siten, että Motoparkin ympäristöluvan ja hallintopakkopäätöksen mukaiset melurajat toteutuvat ja valvonta saatetaan päätösten velvoittamalle tasolle?
Helsingissä 2 päivänä kesäkuuta 2009
Oras Tynkkynen /vihr
264 Responses
Perseestä nää Tynkkyset
On kyllä ääliömäisiä ekoterroristeja taas pilaamassa harvojen moottoriratojen käyttöä. Muuttaisivat pois, jos pikku pärinä häiritsee. 55dB on naurettavan hiljainen raja. Mistä lienee tuokin arvottu.
Mainitut melurajat ylittyvät tieliikenteen melusta tiellä joka sivuaa rataa.
Lisäksi lintujen äänet häiritsivät toistuvasti melumittaus tapahtumaa.
Asutusta on vähän, useita valituksia tehtaillut naapuri muuttanut hiljattain alueelle ja ollut muuttaessaan tietoinen radasta.
Leirintätoimintaa harjoittavat yritykset, kuten muu Virtaslmi, hyötyvät radasta. Majoitustoiminnan ja kärsivien asukkaiden yhdistäminen samaan asiaan on halpaa kikkailua.
Suomessa nyt vain kertakaikkiaan harrastetaan – ja korkealla tasolla -moottoriurheilua. Jäljellä enää käytännössä neljä rataa näin suuressa maassa. Kysymys. Mihin voi radan viedä, ettei se häiritse ketään?
Mitenkä on,onkohan tämä loma-asutus rakennettu pääosin vasta radan käyttöönoton jälkeen.Elikkä asukkaat varmaan ovat tienneet mahdollisista meluhaitoista.Kävimme aikoinaan Motoparkissa hyvinkin usein katsomassa kiihdytysajoja,RR-ajoja ym moottoriurheilutapahtumia,eikä melurajoista ollut mitään ongelmia.Onko tosiaan näin,että nykyään joukko loma-asukkaita pystyy rajoittamaan tällaisilla melumittauksilla yms. jutuilla ko. moottoriradan toimintaa.Mielestäni sittemmin kai konkurssiin mennyt Maanrakennus Häkkinen perusti Motoparkin juurikin pois ihmisten ilmoilta aikoinaan.Onko kukaan tehnyt tutkimusta siitä, montako ihmishenkeä Motopark on säästänyt erilaisten ajoharjoittelutapahtumien järjestyspaikkana.(itsekin joskus mp-koulutuspäivillä siellä olleena).Eikö kaikille olisi parempi ja yleisen turvallisuuden kannalta suotavaa,että meillä säilyisi mahdollisuus käyttää Motoparkin kaltaisia ratoja ajoneuvojen hallinnan opetteluun ja nopeuskilpailujen järjestämiseen,ettei kenenkään tarvitsisi yleisessä liikenteessä kaahata. Olisihan Suomessa loma-asutukselle vielä tilaa muuallakin.(itsekin kesämökin ostoa suunnitteleva). Terv.Ari Huhtinen Urjalasta.
Suomessa ei ole liikaa motoristeille tarkoitettuja moottoriratoja. Jos Motoparkin toiminta kielletään/estetään pykäliin vedoten, mihin osoitetaan uuden radan paikka ja rahoittaako valtio sen rakentamisen? Halvempi vaihtoehto on rakentaa Motoparkin ympärille meluvalli.
Suomalaisten altistumista ympäristömelulle on viimeksi arvioitu vuonna 2005 valmistuneessa selvityksessä. Sen tiedot perustuvat vuosien 2000-2004 aikana tehtyihin meluselvityksiin. Selvityksen mukaan 800 000-900 000 suomalaisista asuu eri ympäristömelulähteiden yli 55 dB päiväajan keskiäänitason melualueilla. Eli melun kanssa eläjä ei ole yksin.
Melun kokeminen on mitattava suure, mutta myös subjektiivinen arvio. Asutuskeskuksissa asuville melu tarkoittanee eri asiaa kuin haja-asutusalueella asuvalle. Itse asun Savonlinnan keskustan alueella, kaupungin läpi kulkee vain yksi tie. Minua häiritsee joskus jopa yöaikaan kuuluva hälytysajoneuvojen sireenien ääni. Toivoisin sen loppuvan, mutta asian ajaminen ei ole kovinkaan populistista. Motoparkissa käyneenä en osaa kuvitella millaiselta ääni kuulostaa puolen kilometrin päässä, koska normaali kuulosta huolimatta sitä on vaikea kuulla.
Motopark asiassa virhe on tehty jo kaavoitusvaiheessa. Ympäristölupa on sikäli poikkeuksellinen, että lupaehdot voivat muuttua määräajoin. Vaikkapa rakennusvalvonnan on otettava huomioon rakennusluvan aikainen lainsäädäntö tarkastellessa asiaa. Ei löydy säädösperustaa vaatia 50-luvun taloa muutettavaksi tämän päivän säädösten mukaisesti. Toki pelastuslain 21 pykälä antaa tähän mahdollisuuden jos henkilöturvallisuus on vaarassa.
Aihe nostattaa tunteita niin kesäasukkaiden kuin moottoriurheilua harrastavien keskuudessa. Kokonaistaloudellisesti ajatellen edullisimmaksi vaihtoehdoksi tulisi melusaastealueella olevien asuntojen lunastus. Minulla ei ole tietoa kuinka moni moottoriurheilun harrastaja aluetta vuodessa käyttää, mutta kyseessä suuri asia Itä-Suomen moottoriurheiluharrastajien kannalta. Kun vauhdikkampaa ajoa voi kokeilla suhteellisen turvallisissa olosuhteissa, ei samaa tarvitse tehdä liikenteessä muita vaarantaen. Yrittäjän on oltava varma tulevaisuuden säädösten kehityksestä jos aikoo tehdä suuria investointeja meluhaittojen ehkäisemiseksi. On selvää, ettei kukaan lähde tekemään suuria investointeja jos toiminta on taas vaakalaudalla seuraavaa ympäristölupaa haettaessa.
PS. olen tutustunut kaatopaikkoja koskeviin ympäristölupiin ja niistä tehtyihin valituksiin. Kriteerit asian eteenpäinviemisestä vaikuttavat olevan huomattavasti pienemmät koskien moottoriratojen ympäristöhaittoja kuin kaatopaikkojen. Tuntuu hullunkuriselta jos haju, konkreettinen jäte ja tuhoeläimet ovat niin paljon merkityksettömämpiä kuin melusaaste. Ehkä tunteet ovat ottaneet vallan muuallakin kuin asukkaiden ja harrastajien keskuudessa.
Kun lähimmän asuntoalueen(400m) tietä ajaa asukas autollaan on melu kutakuinkin 65-70dBA. Onko tosiaan vahingollista että radalta kuuluu aani pienemmällä äänenpaineella. Veratilun vuoksi mm. ihmisen puheesta syntyvä äänenpaine on n.30dBA.
Mielestäni on sääli että ihmiset joihin luotimme niin paljon että heidät äänestimme eduskuntaan eivät tee mitään parantaakseen elintasoamme vaan käyttävät aikaansa ja energiaansa tämmöiseen hölynpölyyn.
Tarkoitukseni ei ole ivailla vaan yrittää herättää terve järki ja toivoisin “kansan”edustajien tarttuvan hieman painavampiin ongelmiin. Rakastan moottoriurheilua mutta myös vihreitä arvoja. Tällä asialla ei vain ole mitään tekemistä niiden kanssa.
Onkos herra tutustunut ihan noihin desibeleihinkin. Suljetaan eduskunta, ylittää nuo meluarvot reilusti!!! Ainakin kun vihreät huutaa.
Jos et tiedä, niin 55 db on suhteellisen vähän. Tämä on naurettavaa kitinää. Jos tiedetään että vieressä on rata, niin eikös se ole mökkeilijän vika, jos siihen koppinsa rakentaa. Järkee saa käyttää…
Mielenkiintoisesti rajattu ajatus, että ongelman ratkaisuksi tarjotaan vain valvonnan lisäämistä. Vähän sama ajatus kuin liikenneturvallisuuden parantaminen nopeusrajoituksia laskemalla. No, kieltämällä ja rajoittamalla kaikenlaista toimintaa saadaan toki ongelmatkin vähenemään.
Motoparkin toiminnalle on kuitenkin todella suuri tarve, sekä liikenneturvallisuuden parantamisessa, moottoriurheilun harrastamisessa että kunnallisessa mielessä tulojen tuojana ja työpaikkoina.
Suomessa on tällä hetkellä aivan liian vähän moottoriratoja ja jonkun moottoriradan mahd. toiminnan loppuminen lisää aivan varmasti vaarallista liikennekäyttäytymistä kun “radalle ei enää pääse”.
En kiistä meluongelman olemassaoloa, mutta olisi hyvä pohtia myös toimia joilla melutasoa saataisiin pudotettua pelkän valvonnan tiukentamisen sijasta. Löytyisikö jostain tukea esim. meluvallin rakentamiseen?
Itse en harrasta rata ajoa, mutta lienee kesämökkisi jossain tämän radan lähellä kun melu haittaa. suoraan sanoen tämä perkeleen viherpiiperrys touhu alkaa vähitellen ottamaan päähän, eikä ihan vähäkään. eihän tässä saa kohta käydä paskallakaan ilman jotain päästömaksuja. ps. terveisiä perseestä
Kyllä maailmaan jumalauta ääntä mahtuu. Käykääpä samalla mittaamassa melutasot mitkä kuuluu vapon turvesuolta ainakin Haapajärvelle, ja kuivana kesänä ympäri öiden… Sielläkin on mökkejä. Ja se turvesuo on sentään pilannut sen järven uimavedet vuosikymmenten saatossa.
Motopark ja turvesuo on suunnilleen yhtäkaukana meidän mökiltä.
Mutta minä en melusta valita. Vaikka olen syntyperäinen Virtasalmelainen.
Vihreät voisivat asuttaa vaikka lapin, siellä olis tilaa ja hiljaisuutta.
Heip!
Pro hallimäkin on rovaniemeläisen mökkiläisen (peri mökin muutama vuosi sitten) masinoima yhdistys, jolla ei merkkittävää kannatusta ole virtasalmen / radan läheisyydessä. Yhdistyksen puuhanainen on muuten rovaniemen kaupungin palveluksessa ja toimii siellä ympäristöasioiden parissa. Mielenkiintoista olisi tietää minkälaista yhteyttä hän on pitänyt itä-suomen ympäristövirastoon…
Motopark on merkittävä moottorirata suomen mittakaavassa. Suomessa on vain kaksi rataa, joilla voi ajaa sekä rata-ajoa, että kiihdytys-ajoa (toinen rata on Alastaro).
Motoparkissä on aikakin kahden vuoden ajan mitattu SML:n sääntöjen mukaan äänenvoimakkuudet kaikista radalle menevistä ajoneuvoista (raja on riippunut tietysti kulloinkin olleen melurajan mukaan, M1-M3). Tiukumillaan raja on SAMA KUN AJONEUVON VALMISTAJAN ILMOITTAMA MELU!! Miten ajoneuvon melu voidaan saada tämän alemmas? Tiedossa on, että nykyisten säädösten mukaan melu mitataan ja hyväksytään EU tasolla siten, että ABSOLUUTTISESTI KOVINTA MELUA EI MITATA vaan mittausmentelmä juontaa ajoneuvon käyntinopeuden mukan. Päivän selvää on, että ajettaessa täysillä moottoriradalla melu on kovempi, kun mitä valmistaja on ilmoittanut (johtuen juuri EU määrittämästä mittaustavasta).
Määritellyt melurajat on naurettavuuden ja säälittävyyden rajamailla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4ni
(tavallinen puhe on 60dB (tässä pitäisi kyllä mainita asteikko A/C) tasolla! Tuulen suhina on helposti yli 60dB/A:n tasolla. Totta on, että ihmiset kokevat hyvin erilailla äänen mielyttävyyden, mutta tämän mittaamiseen ei ole tällä hetkellä menetelmää.
Mitä Motoparkin äänivalleihin tulee, et liene koskaan käynyt paikalla? Suurin melu tullee (minulla ei ole mittaustuloksia käytettävissä) takasuoralta. Radan vieressä kasvaa tiheä lehtipuu metsä, mikä kyllä varmasti suodottaa osan melusta. Radan keskivaihe on “montussa”, josta tuleva melusaaste on varmasti pientä (myöskin tämä osa rataa on varskin hitaasti ajettavaa osuutta).
Yleisesti ottaen moottoriurheilusta. Radoilla oppii sellaisia taitoja joita ei normaalissa liikenteessä ikinä opi / niitä ei voi turvallisesti harjoitella (tämä koskee varsinkin moottoripyöriä, joilla itsekin käyn radoilla ajamassa). Ratoja ei nähtävästi saa sijoittaa asutuksen läheisyyteen, mutta eikö niillä saa toimia edes “korvessa”? Kehotan perehtymään Pro hallinmäen kannatukseen ja vertaamaan sitä paikalliseen asutukseen, saatat yllättyä.. Tällä hetkellä näyttää, että rata-yrittäjä on kärsimässä oikeusmurhan.
Terveisin
Pertti, rata-ajo harrastusta vuodesta 2002.
.. unohtui muuten laittaa vielä tuosta valittajan mielivallasta..
Viime kesänä hän valitti Bomberweekendin aiheuttamasta meluhaitasta VIIKKOA ENNEN KOKO TAPAHTUMAA. Tämän voi tarkastaa vaikka paikalliselta poliisilta..
Ihmiset on tienneet vuodesta -87 asti, eli siitä hetkestä lähtien kun moottorirata on avattu, että siitä aivan varmasti aiheutuu melua lähiympäristöön.
Miten sitten vasta viime aikoina on joku jaksanut alkaa itkeä meluhaitoista?
Onko joku tosiaan ollut niin tyhmä, että on rakennuttanut mökkinsä moottoriradan läheisyyten, vaikka ei kestä melua??
En minäkään mene rakennuttamaan mökkiä lentokentän viereen ja sitten rupea vaatimaan kentän sulkemista, koska sen melu “häiritsee” pikku sieluani..
Järki käteen nyt!
Justiinsa. Ja mihin toimiin edustaja tai ministeriö ryhtyy jotta suomeen saadaan toimivia moottoriratoja ilman ympärillä olevia napisijoita? Poliisi ohjeistaa muistutuksia kirjoitellessaan että radalle kaahaamaan. Kysympä vaan että mille radoille kun niitä ei kohta ole kaikenmaailman kukkahattujen asettaessa rajoituksia?? Melupuolta ei ole sitten voinut miettiä rataa rakennettaessa / muutettaessa alueelle?
Tekstistä käy selkeästi ilmi että tässä on tehty virhe jo alkuperäisen luvan myöntämisen kanssa – vieressä järvi ja kaikuva harjumaasto. Ympäristöministeriön olisi siis oikeasto aika ottaa vastuu ja korjata virhe ainoalla järkevällä tavalla. Lähimmät asutukset on pakkolunastettava (ellei asukas itse ole sitä mieltä että melu ei häiritse) ja radalle on myönnettävä miljoona euroa korvauksia joka tulee käyttää rata alueen palveluiden kehittämiseen ja meluvallien rakentamiseen.
Koko radalle uuden paikan löytäminen, ympäristötutkimus, rakentaminen ja vanhan radan purkaminen kävisi aivan liian kalliiksi.
-jussi mäkelä-
Suomen lainsäädännön mukaan moniin toimintoihin tarvitaan ympäristölupa. Luvassa määritellään myös lupaehdot tai -määräykset, joiden mukaan on toimittava, jotta toiminta voi jatkua.
Olemme Motoparkin lähiympäristössä asuvat kyllä hyvinkin tietoisia siitä, kuinka kiihkeästi rataa on kautta sen koko historian eli 22 vuotta puolustettu – ja samalla syytetty meluhaitan kärsijöitä kehityksen vastustajiksi. Asutus alueella on vanhaa, ollut jo sukupolvien ajan, puhutaan mitä legendaa tahansa motoristipiireissä. Motopark -yrittäjän kannalta on tietysti valitettavaa, että rata on rakennettu täysin väärään paikkaan. Laajentuminen on 1990-luvun alussa tehty ilman lain vaatimaa lupaa ja sen vuoksi riskeistä varmaan vastannevat ne tahot, jotka ovat laajentamisen junailleet omin luvin. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 11.8.2005 vahvistettu Etelä-Savon ympäristökeskuksen lupa on ensimmäinen lainvoimainen lupa Motoparkin toiminnalle. Se ei salli Motoparkin toimia siinä laajuudessa kuin se ja ilmeisesti myös harrastajat haluavat. Tämä ei ole lähiympäristön asukkaiden vika. Tuskin kukaan heistä myöskään on moottoriurheilun vastustaja sinänsä. Moottoriurheiluratojen sijoittamisessa pitäisi olla todella tarkka. Motoparkin meluterrorin kohteena olo on opettanut, että ratoja ei ainakaan hiljaisiin ympäristöihin lähelle asutusta saa sijoittaa. Esimerkiksi valmiiksi meluisassa ympäristössä ylikierroksista syntyvä ja erittäin häiritsevä ympäristömelu aiheuttanee vähemmän ongelmia.
Näillä Motoparkin läheisillä mökeillä ei sitten saa myöskään puhua (normaali puheääni n. 60db), hakata halkoja (n. 70db), käyttää käsin työnnettävää moottorikäyttöistä ruohonleikkuria (90-98db), käyttää oksasilppuria (n. 100db), eikä todellakaan käyttää moottorisahaa (+100db).
Niin, ja viereisellä maantiellä ei myöskään saa ajaa henkilöautolla, koska henkilöauton ohiajomelu on reilusti yli 70db, puhumattakaan raskaasta kalustosta (kuorma-autot, yhdistelmät, jne.).
Ps. koivunlehtien havina ylittää tuon 45db, ja muu maaseudun taustamelu vielä reilusti enemmän..
Motoparkin rata on toisekseen rakennettu vanhan kaivoksen (muistaakseni kuparikaivos) paikalle, ja kaivoslouhintahan ei pidä minkäänlaista ääntä?
Ettei vaan olisi moottoriradan äänet jonkun verran hiljaisempia kuin aiemman kaivostoiminnan..
Oras Tynkkysen harrastuksiin näyttää myös kuuluvan matkusteleminen ulkomaille, ethän vaan käytä matkustamiseen lentokonetta, koska satun asumaan n. 2km päässä hki-vantaan lentokentältä, ja lentomelu saattaa ruveta häiritsemään meitä vantaalaisia niin pahoin että vaadimme hki-vantaan sulkemista…
Ps. hki-vantaan lentomelu ylittää oman asuntoni kohdalla motoparkin “melun” n. 20-kertaisesti, kaikkina päivinä klo 05.30-11.00 ja 15.30-21.00.
Ai niin, ja muistathan myös toimittaa nämä sivuillesi tulleet kommentit Niinistölle.
Jos et, niin kommentoineet hoitavat sen varmasti puolestasi.
Valittajan tavoitteena on nostaa perimänsä mökin rahallista arvoa saamalla moottoriradan toiminta lopetetuksi keinotekoisilla melurajoilla. Näin siis ympäristöviranomaiset ja O. Tynkkynen toimivat yhden osapuolen taloudellisten etujen puolesta, kun toisessa vaakakupissa on ratayrittäjän toimeentulo ja rataa vuosittain (toistaiseksi) lailliseen harrastukseen käyttävien harrastajien intressit. Ainoa tapa saavuttaa 55 desibelin raja-arvo on rakentaa radan päälle halli tai sallia ajaminen siellä vain polkupyörillä ja sähkömopoilla.
Suomessa on tällä hetkellä 5 toimivaa moottorirataa. Uusia ei rakenneta koska rakennetuille alueille ei sellaisia saa tehdä koska jonkun lähiseudun asukkaan masinoima valitusprosessi kestäisi 25 vuotta. Käymättömille korpimaille (jos sellaisia Suomesta jostain löytää) ratoja ei taas saa rakentaa vaarantuvien luontoarvojen takia.
Miksei Tynkkynen ja muu vihreä puolue aja rehellisesti ja avoimesti moottoriurheilun kieltämistä kokonaan? Se on kuitenkin heidän lopullinen tavoitteensa jota nyt edistetään ajamalla harrastuspaikkojen sulkemista yksi kerrallaan. Sama juttu ampumaurheilun kanssa, koska vihreiden mielestä pyssyjä ei pitäisi olla kenelläkään niin vanhan ampumaradat suljetaan ympäristömääräyksillä ja uusia ei saa rakentaa.
Kaikenlaisia tarinoita ja vertailuja on Motoparkin yhteydessä kuultu. Myös huhupuheisiin tai vilkkaaseen mielikuvitukseen perustuvia kertomuksia valittajien taustoista ja motiiveista. Erityisesti ihmetyttää arvostelu siitä, että lähiasukkaat (edelleen?!) uskaltavat asua kotona tai käyttää loma-asuntojaan, joiden lähelle asukkaiden vastustuksesta huolimatta on rakennettu moottoriurheilurata. Ilman paikallisten kunta- ja maakuntatason päättäjien voimapolitiikkaa ei koko rataa olisi alueelle syntynyt. Kuparikaivos- ja muu kylän elämä eivät – eivätkä luonnonäänet (mukaan lukien peipot ja ahkerat laulurastaat) – ole aiheuttaneet ihmisille meluongelmia. Menkääpä itseenne: kuinka moni teistä sallisi naapurin ajella omassa mökkirannassaan esimerkiksi vesiskooterilla 7 tuntia jokaisena kesäpäivänä tai hyväksyisi, että formulat ulisevat tv:n täydeltä kovaa joka päivä tuon 7 tunnin ajan? Motoparkin onneton sijoitus tekee nimittäin sen, että radalla kiertämisen ääni – kireä moottorien huudatus, putkien paukkeet, renkaiden luisuäänet – voivat kuulua hallitsevina äänimaisemassa jopa kilometrien päähän, jos ympäristöluvan melurajoituksista ei pidetä kiinni. Motoparkin nykyinen tilanne tuo elävästi mieleen siirtomaapolitiikan: muualla asuvat motoristit tulevat ajonautinnon saadakseen turmelemaan alkuperäisten asukkaiden elinympäristön viihtyisyyden.
Muuten: Ratoja sitkeästi puolustellaan liikenneturvallisuuden lisäämisellä, niin kuin tässäkin keskustelussa. Kannattaa kysyä asiaa Liikenneturvasta, jossa lienee hieman erilaista tietoa. On ymmärrettävää, että esimerkiksi poliisit sekä palo- ja pelastustehtävissä toimivat tarvitsevat kiiretilanteita varten ajoharjoittelua, mutta tavallisten ajajien liikenteessä kaahailua ei tule kannustaa. On nimittäin todettu, että erityisesti rata-ajoa harrastavat nuoret miehet ottavat liikenteessä isompia riskejä – ja sen vuoksi joutuvat useammin ja vakavampiin onnettomuuksiin.
Silti: Olivat radan perustelut mitkä tahansa, lähiasukkaiden ei tarvitse sietää yhtään enempää melua kuin mitä ympäristöluvassa on sallittu! Nykyinen ympäristölupa on saanut lainvoimaisen ratkaisun jo kohta neljä vuotta sitten eikä sitä ole vieläkään melujen osalta noudatettu.
Melurajat ovat aivan naurettavat. Jossain vaiheessa koko yhteiskunnan edun pitää asettua muutaman yksilön edun edelle, olipa se yksilö asuttanut isin isin isin isältä perittyä mökkiä 50 vuotta tai ei. Motoparkin toiminta pelastaa ihmishenkiä liikenneturvallisuuden muodossa vuosittain ja tukee yhtä Suomen suosituimmista urheilumuodoista. Tällaisia kallisarvoisia ratoja ei saa sulkea! Miettikää ihmiset ketä äänestätte! Miten tynkkynen voi olla eduskunnassa?
En toki epäile nimim. Jannen tietoja erilaisten ääntä tuottavien toimintojen desibeleistä. Hän lienee sanojensa takana ja voi tuoda esille mittaustulokset.
Kysyisin kuitenkin, kuinka kauan Janne jaksaisi kuulla yhtäjaksoisesti moottorisahan ääntä päivittäin/viikonloputtain/kuukausittain? Tai muita mainittuja ääniä, kuten halonhakkuu ja ruohonleikkuri?
Muistelen, että lehtipuhaltimen käyttö syksyisin on alkanut herättää pahaa verta naapurustoissa, ja puhaltimien käyttöä pyritään rajoittamaan. Mistähän se johtuu?
Kun vuosikymmeniä paikkakunnalla elänyt asukas on yli 20 (kaksikymmentä) vuotta kuunnellut yhä voimistuvaa moottoriajoneuvon äänisaastetta klo 11-18 päivittäin useamman kuukauden ajan kesässä, niin onko ihan totta Jannen mielestä väärin valittaa äänisaasteesta?
On turhaa verrata lentokoneitten aiheuttamasta ääntä tähän, sillä se ei ole lähestulkoonkaan yhtä terävää kuin viritetyn ajoneuvon.
Paikkakuntalaiset ja kesäasukkaat ovat siitä harvinaisia suomalaisia, että he ovat kiitollisia kaikista sadepäivistä, koska silloin Motopark on hiljaa.
Monen kesänviettäjän päivärutiinit ovat myös erilaisia kuin muiden kanssaihmisten, sillä ulkona voi olla vain aamulla ennen klo 11 ja sitten illalla Motoparkin hiljennyttyä.
Arvoisille moottoriurheilun harrastajille tiedoksi, että paikkakuntalaiset kuuntelevat kaikkia radan ääniä, eivät vain niitten ajoneuvojen, joiden edustajia kirjoittajat ovat. Radalla käy monenlaista pörisijää, ja “vapaat harjoitukset” on tarkoitettu kaikille ajoneuvojen haltijoille, jotka saavat harjoitella “turvallisissa” olosuhteissa kurveja ja kiihdytyksiä sydämensä halusta. Aikaa on varattu 8 h joka päivä.
Mitenkäs se Vihreiden kovasti mainostama suvaitsevuus vähemmistöjä kohtaan tässä asiassa toteutuu? Hampunkasvattajia ja junientöhrijöitä puolustetaan oikein sankareina ja kulttuurin tuottajina. Samanlainen ja -arvoinen alakulttuuri me moottoriurheilunharrastajat ollaan. Kyllä minäkin homoja inhoan mutten silti pyri perseeseen nussimista kieltämään.
Vihreät haluavat kieltää moottoriurheilun koska se ei heitä kiinosta, ei ympäristö syistä!
Kiitos runsaista kommenteista. Ilahduttavasti edes osa radan puolustajista on kyennyt osallistumaan keskusteluun käyttämättä sanaa “perse”.
On ehkä hyvä todeta, että kirjallinen kysymys ei ole aloite eikä esitys, vaan nimensä mukaisesti kysymys, johon valtioneuvoston jäsen vastaa. Kysymyksessä on tuotu esiin radan aiheuttamat meluhaitat. Niihin on hyvä hakea erilaisia ratkaisutapoja, ja on hyvä, että osa kommentoijista on pohtinut vaihtoehtoja.
Osa kommentoijista on keskittynyt kritisoimaan radan ympäristölupaehtoja. Niistä voi olla perustellusti monta mieltä, mutta toivoisin, että voisimme olla yhtä mieltä siitä, että lakia tulee noudattaa – myös moottoriurheiluradoilla.
Monissa kommenteissa on ollut aika villejä, osin paranoidejakin tulkintoja siitä, mihin Vihreät pyrkii. Ei tässä ole kyse sen kummemmasta kuin kirjallisessa kysymyksessä lukee: ympäristöluvan ehtojen noudattamisesta.
Minulla ei ole moottoriurheilua vastaan mitään silloin, kun se ei aiheuta kohtuuttomia ympäristö- tai muita haittoja. Sillä, satunko itse pitämään rallista, baletista, lavatanssista tai nyrkkeilystä, ei ole mitään vaikutusta poliittisille tavoitteilleni.
Marjatta Pulkkinen (11.6.2009 klo 16:49)
En toki epäile nimim. Jannen tietoja erilaisten ääntä tuottavien toimintojen desibeleistä. Hän lienee sanojensa takana ja voi tuoda esille mittaustulokset.
Nuo edelliset db lukemat tempaisin vanhoista tekun oppimateriaaleista, ja omassa tallissa olleiden koneiden tyyppikilvistä (harmi kun tänne ei saa liitettyä kuvia) , mutta näistä voit käydä katsomassa muutamille vähän vahvistusta:
Puheääni: http://www.kuuloliitto.fi/sivu.php?artikkeli_id=812
Halonhakkuu: tähän ei valitettavasti ole muuta vahvistusta kuin sanani, velipojan hakatessa halkoja, nokialaisen db-mittari huiteli tuossa 70db tienoilla
Ruohonleikkuri: http://www.klippo.fi/node2845.aspx?nid=125288&pid=91352
Oksasilppuri: http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/393b1322-252c-4c54-8bdf-3c596750e3c2.aspx
En valitettavasti löytänyt varastossani seisovalle oksasilppurille mitään speksejä netistä, mutta tyyppikilvessä lukee 101db.
Moottorisaha: http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=9/196&ok
Ajoneuvojen ohiajomelusta taas löytyy ihan lainsäädännöt / eu-normit, joten jokainen voi käydä itse tarkastelemassa niitä sieltä…
Arvoisin Marja-Leena Nenonen, minkähän hintainen se sun mökkisi on, jos vaikka tulisimme ostamaan sen pois lojumasta??
Sitten voit ostaa jonkun toisen tönön >200km päästä lähimmästä moottoriradasta, lentokentästä, maantiestä, rannasta, ym. jotta saat rittävän hiljaisen mökin jossa melu ei häiritse.
Esim. kiintestövälittäjän arvioima hinta passaa tähän oikein hyvin, ei tarvitse tinkiä.
Nimestä päätellen olet Pro Hällinmäen puheenjohtaja, joten ilmoittele mieluusti ne muutkin ihmiset jotka eivät motoparkin äänistä pidä, niin yritetään sitten etsiä heidänkin mökeilleen ostajat.
Marja-Leena Nenonen (11.6.2009 klo 14:48)
On nimittäin todettu, että erityisesti rata-ajoa harrastavat nuoret miehet ottavat liikenteessä isompia riskejä – ja sen vuoksi joutuvat useammin ja vakavampiin onnettomuuksiin.
Tästä haluaisin mieluustä nähdä ihan “mustaa valkoisella”, jota Marja-Leena varmaan meille ystävällisesti esittää, esim. luotettavan tahon tutkimustuloksena, tms.
Parinkymmenen vuoden rata-ajokokemuksien, yli miljoonan tieliikennekilometrin, ja jokusen onnettomuustilaston tutkailun perusteella voisin esittää tähän melkolailla päinvastaisen näkökannan…
Toinen lainaus Marja-Leena Nenosen kommentista “renkaiden luisuäänet – voivat kuulua hallitsevina äänimaisemassa jopa kilometrien päähän”
Tästäkin haluaisin mieluusti nähdä jonkunlaista todistetta, että renkaiden luistaminen kuuluu kilometrien päähän.
Marjatta Pulkkinen (11.6.2009 klo 16:49)
Kysyisin kuitenkin, kuinka kauan Janne jaksaisi kuulla yhtäjaksoisesti moottorisahan ääntä päivittäin/viikonloputtain/kuukausittain? Tai muita mainittuja ääniä, kuten halonhakkuu ja ruohonleikkuri?
Muistaakseni mainitsin asuinpaikkani jossakin aikaisemmassa viestissä, ja siitä voinee ehkä päätellä että kuuntelen lentokoneiden ääniä kutakuinkin 24/7, ja kun kämpästäni on matkaa kiitoradan päähän luokkaa 1 km, niin äänet ovat ehkä jopa hiukan voimakkampia kuin moottoriradan varikolla..
Eli mikä on yhtäjaksoisesti, ei tuo hki-vantaakaan ole kovin pitkiä aikoja hiljaa, ja silti olen kuunnellut sitä vuositolkulla, valittamatta aiheesta kertaakaan*.
*Ehkä saatoin täällä esittää asian siten että se se voidaan tulkita valitukseksi, mutta siksi se ei ollut tarkoitettu.
En ole nähnyt tutkimuksia, joiden mukaan moottoriurheiluharrastus vähentäisi onnettomuusriskiä tieliikenteessä. Toivottavasti väitteen esittäjät voivat osoittaa tutkimusnäyttöä sen tueksi.
Sen sijaan olen nähnyt nämä uutiset:
“STT 8.6.2009 13:01
PIEKSÄMÄKI. Virtasalmen Motoparkissa on sattunut kilpailijan kuolemaan johtanut onnettomuus. Onnettomuus tapahtui eilen sivuvaunuluokan Suomen Cup -kilpailussa, kun kaksi pyörää törmäsi toisiinsa.”
“Motoristi kuoli Motoparkissa Virtasalmella
STT 21.7.2007 19:21
Pieksämäki. Siilinjärveläinen noin 50-vuotias mies menehtyi Virtasalmen
Motoparkin moottoriradalla moottoripyöräonnettomuudessa lauantaina
iltapäivällä. Onnettomuus tapahtui niin sanotuissa vapaissa harjoituksissa.”
Kahden vuoden aikana radan olisi siis pitänyt ehkäistä ennalta kaksi kuolemaan johtannutta onnettomuutta tieliikenteessä, jotta sen vaikutus nettona olisi nolla.
Kehottaisin ottamaan yhteyttä Liikenneturvaan. Heillä on varmaan tuoreempaakin tietoa liikenneturvallisuuteen liittyvistä tutkimuksista. Olen saanut em. tiedon tutkimuspäällikkö Sirpa Rajalinilta. Hän totesi myös yks’kantaan, että liikenneturvallisuuden lisäämisellä ei ratoja voida perustella, kun kysyin häneltä asiaa.
Montako tuntia radalla on käyty harjoittelemassa aikavälillä 21.7.2007 – 8.6.2009?
Uskoisin että tuolla harjoittelulla on ehkäisty huomattavasti kahta useampi kuolemaan johtanut onnettomuus liikenteessä.
näillä kavereilla on paljonkin tekemistä ympäristäystävällisempien ja turvallisempien moottoriajoneuvojen ja varusteiden kanssa, nyt ja tulevaisuudessa.
mm. http://www.fia.com/en-GB/Pages/HomePage.aspx
mm. http://www.arai.brandt.fi/
noi poikkes hiukan aiheesta mutta tuolla on myös jotain:
http://www.liikenneturva.fi/multimagazine/web/jasenjarjestoesittely/muut_moottoriajoneuvoalan_jarjestot/suomen_motoristit.php
eiköhän noilla ole ennalta ehkäisty useampikin kuolemantapaus tai edes läheltä piti tilanne.
Asutus ja suurin osa lomamökeistä ollut paikalla paljon ennen moottoriradan käyttöönottoa. Kiinteä asutus ja osa lomamökeistä ollut paikalla ennen kaivostoiminnan aloittamista.
Kaivostoiminta ei aiheuttanut 24/7. Murskaus ja vaahdotus tehtiin rakennuksien sisällä ja louhinta avolouhoksen pohjalla ja tunneleissa.
Motoparkille on määritelty toimintapäivät ja niille raja-arvot, joita se ei ole noudattanut.
Janne &Co; turha teidän on edes lunastusrahoja tähän kohteeseen käyttää. Ostelkaa riittävän suuri alue, rakentakaaa kotinne alueelle ja melutkaa keskenänne niin paljon kuin haluatte. Luulisi tuolta itärajan takaa löytyvän aluetta helpostikin. Eikä tarvitsisi enää Venäjän kisojakaan tuoda Suomen puolelle.
Kaivostoiminta ei aiheuttanut melua vaikka toiminta oli 24/7.
Sus
Olen kuullut sellaista kommenttia eräältä entiseltä kaivoksen työntekijältä, että kylän maatalojen isännät saivat huollattaa traktoreitaan ja muita työkoneita ilmaiseksi kaivoksen aikaan. Nyt kun on motopark sitä mahdollisuutta ei enää ole, niin alkaa se melukin yhtä sun toista haitata.
Oras parkaa onko sulla mielestäsi nyt ihan puhtaat motiivit ja asiantuntija perehdyit riittävästi aiheeseen? Oletko sä nyt ihan varmasti poliitikkona yhteiskunnan asialla vai puutuiko ihan paikalliseen kiistaan, riita-asiaan?
Oras: Vihreänä ajaisin mieluummin yhden suuren kansainvälisen mittakaavan moottoriurheilukeskuksen rakennuttamista etelä-suomeen. Keskus jossa on pari pitkää asfaltoitua rataa esim. Kotka-Hyvinkää-Hanko kehän sisäpuolelle niin – sen jälkee ei kovinkaan montaa kiinnostaisi matkustaa keskisuomeen asti ajamaan truvattomalla radalla!
Oras: mitä näihin radalla tapahtuneisiin kuolemiin tulee niin pitäisin vakavasti osasyyllisenä rataa vastustavien ja sen turvallisuu rakenteisiin investoinnin mahdottomaksi tekevien työtä radan lakkauttamiseksi.
Nenonen: Säälittävää saivartelua puhua melusta. Yrittäjä on köyhä – pistäkää parantamaan radan turvallisuusrakenteita niin homma loppuu siihen?
Oras: Pystytkö mielestäsi olemaan tässä yksityisistä intresseistä lähtevässä, lainmukaisuuteen verhotussa asiassa objektiivinen?
Oras: Kysymyksesihän koskee nimenomaan valvonnan saattamista lain edellyttämälle tasolle vai kuinka? Vasta tehokkaan valvonnan avulla melu saadaan lain edellyttämälle rajatulle tasolle se lienee selvää?
Oras: Oikea ja oikeudenmukainen valvonta ja meluarvojen mittaaminen on molempien osapuolten etujen mukaista. Mitä asialle aiotaan tehdä, että nämä valvontaedellytykset saadaan täytettyä?
Oras: Onko sinulle kerrottu minkäänlaista ehdotusta tai esitystä miten tilanne saadaan valvonnan osalta lain mukaiseksi? Ellei radan itsevalvonta riitä niin eikö valvovan viranomaisen tulisi hoitaa vaikka ratayrittäjän kustannuksella valvontatehtävänsä?
Oras: Voidaanko olettaa että kun valvonta ja sitä kautta melutaso saadaan lain edellyttämälle tasolle Motoparkille taataan yhdenvertaisuu periaatteen mukaisesti samat toimintaedellytykset kuin muilla maamme moottoriradoilla on?
Oras: Kun melun valvonta on saatettu lain edellyttämälle tasolle odotan, että kysyt myös kuinka ratayrittäjän toimintaedellytyksiä voidaan parantaa.
Oras: Kun ensimmäiseen kysymykseen on vastattu niin voisi myös kysyä myös
Kysytään myös miten toimintaan voidaan saa ja voidaan jatkossa kehittää siten, että ympäristö- tai turvallisuusarvoja loukataa nykyistä vähemmän?
Kuinka rataan voidaan investoida siten, että turvallisuuteen, palveluihin, yleisiä rakenteita yleensä voidaan panostaa toiminnan kehittämiseksi?
Kuinka rata-aluetta voidaan kehittää siten ettei maapohjalle ei aiheudu vaaraa?
Kuinka rata voidaan ympäristöystävällisesti laajentaa kansainväliselle tasolle, esim. katsomorakenteita kehittämällä radan ympäri estämään melun leviämisen laajemmalle.
Kuinka turva-alueet saadaan riittävän suuriksi ja samalla niiden rakenteet melua “kerääviksi”.
Voidaanko rata-aluelle tuoda ympäristöystävällinen tankkausasema (vähentää ohiajomelua, kun ei tarvitse käydä tankkaamassa Virtasalmella)?
Ellei päämääränä ole lakkauttaa ratatoimintaa, myös näitä toimintaa kehittäviä kysymyksiä voidaan esittää lisää lukemattomia.
Mikäli rataa annetaan kehittää ja sille saadaan yhteiskunnan rahoitus myös niiden toteuttaminen on vain ajan kysymys.
Paljon mieluummin tosin näkisin, että kokonaan yhteiskunnan varoin suomeen rakennetaan kansainväliset mitat täyttävä moottoriurheilukeskus alueelle, jossa se on lyhyen matkan päässä suurimmista keskuksista ja mieluiten valmiiksi 55db melu alueen sisäpuolella.
Oras: voisitko ystävällisesti ilmoittautua ajamaan myös tätä uutta ratahanketta, joka merkittävästi tulee vähentämään melusaastetta muualla suomessa?
/oratus
(sori äidinkielen maikat typot edellisessä viestissä, enkä oikolue tätäkään ennen lähettämistä, ei jaksa tihrustaa tässä teksti-ikkunassa meneekö joka merkki oikein..)
Täytyy myöntää mikä lienee näkökulmasta jo tullut selväksi muutoinkin, että mielellään kävisin itsekin Motoparkissa useammin ajamassa – monestiko kannattaa lähteä 600km ajamaan edes takaisin, että pääsee 4-5h kiertämään rataa vartin kerrallaan – ei kannata kovinkaan usein. Aikaa kuluu ja päästöjä syntyy jo matkalla tarpeettoman paljon, kun matkan tekee moottoripyörä peräkärryssä (Alastaro on sen verran usein varattu niin sekään ei ole aina vaihtoehto).
Asun 50-55dB (keskimääräistetty) lentomelualueen rajalla ja täytyy myöntää, että kyllä välillä ei omaa ääntään pihalla kuule, kun niitä joskus illallakin sopivalla tuulella minuutin välein putoo niskaan (vaikea valittaa lentomelusta kellekään valittaa, kun melukartat on netissä kaikkien nähtävissä).
Naapureita voi pikkasen joskus nyppiä, kun yhtä aikaa soi moottorisaha ja oksasilppuri sen jälkeen ruohonleikkuri käy parikin tuntia. Käytän kuulosuojaimia kuten ajaessakin niin ei niin tunnu, mutta .
Toisin sanoen ratamoottoripyöräilijänä en nauti sen enempää lentomelusta tai usko naapureideni nauttivan pihatöideni äänistä mutta kun ne pysyy lentomelusta asetettujen rajojen puitteissa mulla ei siihen tule olemaan mitään oikeuksia puuttua ja naapureilla ei sen enempää hyvän tavan ja sovun puitteissa ei ole mahdollisuuksia rajoittaa piha töitäni.
Kannatasko Motoparkin ympärystässä soveltaa samoja etikettisääntöjä? “Saha” soi sielläkin vain tunnin kerrallaan ja pidetään tauko, kun naapuri on terassillaan syömässä? Moottoriradan luonteen huomioonottaen siellähän on talvella kai tauon paikka ja keskimäärin sadepäivinä kesälläkin aika hiljaista?
/Ora(+s)tus
Pakko vielä kommentoida tähän mitä radalla ajamisesta opittuun tulee.
Voin omakohtaisesti todeta selvinneeni kahdesta täysin rajoitusnopeudesta kohdalle osuneesta mahdolliseen kuolemaan johtaneeseen läheltä piti tilanteesta aivan täysin sen takia että radalla tilannenopeudet, etäisyydet sekä marginaalit suistumiseen ovat todellakin merkittävästi pienemmät ja radalla harjoitteleminen edellyttää merkittävästi toisen tasoisia moottoriajoneuvon hallintaan ja ajamiseen liittyviä taitoja kuin sen pelkkä kuljettaminen tieliikenteessä edellyttää.
Ensimäinen tilanne ja varmaan vakavaan loukkaantumiseen muutoin johtanut tilanne sattui ajaessani etäällä autojonon jäljessä 60km/h rajotuksella noin 55-60kmh. Ajoin viiden auton letkan takana noin 200-300m etäisyydellä (eli huomattavan hyvän turvamarginaalin päässä), kun letkan ohitettua bussipysäkillä ollut henkilöauto päätti “liittyä” liikenteeseen eteeni. Ainoa yllätys johon en osannut tilanteessa varautua vaikka näinkin ajoneuvon lähtevän liikkeelle oli se että se päättikin tehdä U-käännöksen suoraan eteeni! Vain radalla harjoittelun tuloksena saavutetulla ohjausautomaatiolla onnistuin väistämään edessäni kaistalla poikittain olevan henkilöauton.
Toinen tilanne sattui kehä-III:lla, jossa 80kmh rajoituksella noin 85-90kmh nopeudessa sisimmällä kaistalla ollut auto aiheutti kaistanvaihtoyrityksellään sen, että keskikaistalla ollut auto väisti puolittain käyttämälleni kolmannelle kaistalle – vain nopea refleksi jarrutus ja tarkka lisätilan otto vasemmalle omalla kaistalla estivät törmäämästä sivusta eteeni tuleeseen ajoneuvoon tai joutumasta kaiteisiin — muuton molemmista tapauksista olisi joutunut joko lukemaan kuolinilmoituksen tai “moottoripyöräilijä” loukkaantui vakavasti uutisen Hesarista joita tulokseen johtaneita syitä ilmoittamatta joutuu usein lukemaan.
Aika vaikea näitä väistöistä ja läheltä piti tilanteilla on tilastoihin pistää, varsinkin kun edellistä paljon lievempiä (enemmän etäisyyttä tai aikaa väistää, vaikka tavan motoristille nekin voivat olla jo vaikeita tilanteita) saa tehdä päivittäin eikä radalla ajamamassa käyminen ole ainakaan heikentänyt ympäristön tarkkailua ja kuudetta aistia siitä onko joku tulossa “kuolleesta kulmasta” päälle (samoilla nopeuksilla ajan kuin muu liikenne ja kun olen autolla liikkeellä joten se ei voi selittää sitä miksi moottoripyörällä ajaessa saa vaistellä ja pitää silmät peileissä paljon tarkemmin).
Pitäisin myös omien kokemusten nojalla varmana sitä, että yksittäisten motoristien suistumisonnettomuudet vähenisivät, jos rata-ajon harjoittelu (radalla tapahtuva nopean ajon harjoittelu, eikä mikään perus väistökoe tms. jota tehdään) kuuluisi pakollisena osana ajokortin hankintaa (kaksi kertaa kävelynopeudesta radalla ulos ajaneena tiedän, että tämä on kaikille rataa harjoittelu mielessä ajaneille ja hitaan ryhmän “vääntämistä” nähneelle tuttua) Toisaalta olen kuullut, että radalla ajaneet selviävät myös tilanteista joihin ei edes joudu ellei rataa ole koskaan ajanut.
Oras, otapa yhtteyttä MP-tukeen ja Jukka Relanderiin? Hän kouluttajana ja jokamies-luokan kehittäjänä voinee kertoa lisää myös ratahajoittelun merkityksestä motoristien turvallisuudelle liikenteessä.
Mitä kesämökkeilyyn tulee niin harkitsisin kesämökin laittamista Motoparkin “kuuluvuus alueen” ulkopuoelelle JOS sen tulevaisuus olisi turvattu ja taattu, mutta tässä tilanteessa lienee paras katella mökkiä Alastaron suunnalta? |P
Nojoo, eiköhän asia tullut selväksi mun osaltani?
/Oraakkeli
Oras, mietin vielä että onko tosiaan niin, että ajattelet sulkemalla moottoriradat saat kuolemiin johtavien onnetomuuksien nettovaikutuksen pienemmäksi?
Oras, kerropa ensinnäkin montako kuolemantapausta radoillamme on tapahtunut viime vuosina jotka ovat sattuneet tieliikenteessä hyväksytyllä ajoneuvolla rataajon harjoittelua sitä varten radalle menneelle kuljettajalle. (Avaustajasi varmaan selvittää myös vakavat loukkaantumiset jotka voitanee tässä yhteydessä laskea – MP-tuki varmaan pitää tilastoa ensivasteen käytöstä)?
Oras, toistan vähän itseni mutta väittäisin, että nämä valitettavat kuoleman tapaukset KILPAILU ja kilvettömällä kilpailuajoneuvolla tapahtuvassa harjottelussa syntyivät, koska turva aluetta ei ole kohdassa jossa nämä molemmat kuolemiin johtavat onnettomuudet sattuivat eikä vapaa tila ulosajoa varten kerta kaikkiaan ole hyväksyttävällä tasolla.
Oras, eräs asia mitä haluaisin kysyä on se mitä luulette tapahtuvan sille tietylle “urheilulliselle” ajotavalle, jota varten lailliseen tieliikenteeseen rekisteröitävän tehokkaan moottoripyörän omistajat sankoin joukoin (usein satoja moottoripyöriä per tapahtuma) radoillemme hankkituvat (ei nyt huomioida sitä että tehokkaan mottoripyörän omistamisen kieltäminen varmaankin on myös pian hallitusohjelmassa.)?
Oras, tekokkaiden moottoripyörienkään kieltäminen ei ehkä sekään auta sillä olen myös ollut todistamassa SEPEn vierailua Motoparkissa kun 125cc kilpapyöräilijä ajautui Motoparkissa lammen lenkillä rengasvalliin, joka sekin on vaarallisen lähellä juuri kriittisessä kohtaa.
Oras, onko kukaan sulle selvittänyt tapahtuuko ratapäivien desibelimittaus lupaehtojen mukaisesti. Siinä koneita erikseen kierrätetään lukumääräisesti parhaimillaan satamäärin että kunkin tuottama melu saadaan mitattua. Tuntuis että juuri se alkaessaan ennen ajamisen alkamista on joka kuuluu kaikkein parhaiten kauas?
Oras, ei nyt kuule muuta kysyttävää enää tule heti mieleen. Taidan lähteä tieliikenteeseen urheilullisen ajotavan “ajolenkille”. Varmuuden vuoksi käytän vain ykkös ja kakkosvaihteita, etten aja liian kovaa enkä liiku muiden tielläliikkujien näkökulmasta ääntä nopeammin (huutaa jo kuitenkin sen verran ettei voi olla huomaatta). Ei enää tälle päivää ehdi Motoparkkiin asti melusaastetta tuottamaan, kun päivä kulahti puoleen vain verkossa “melua ja päästöjä” tyhjästä tuottamiseen, mutta ehkäpä jo ensiviikolla kun hyvää ratakeliä on luvassa monta päivää putkeen.
Oras, lähdetkö messiin niin tutustut harrastuksen tuottamiin haittoihin konkreettisesti ja jos joku mökkiläinen pääsee sut radalta noutamaan niin pääset kuuntelemassa pörinään myös kauempana jonkun mökkiläisen laiturilla?
/Orsaanreikä
Oras, ajatuksella kun sun selonteon lukee, vaikka se sinänsä on tuttu stoori, niin minkä ihmeen takia rata saa edelleen ylipäätään toimia?
Onko faktat tosiaan takastettu?
Onko ympäristökeskuksen mittaukset ja niiden mittauspisteet ja tulokset julkaistu jossain?
Tässä muodossa seleostuksesta käy täysin selväksi, että kyse on ratayhtiön toimesta piittaamattomuus tai räikeä ympäristösvahingon teko (tai rikos) ja toiminnasta joka on laitonta – jos ja kun selostus pitää paikkansa.
Rata-ajan kuluttajana ja ajamaan menevän motoristin pitää voida luottaa siihen, että suoritetut mittaukset ja ajoneuvoille asetetut raja-arvot riittävät siihen ettei lähimmät ympärivuoden asutut tai loma-asutus joudu sietämään 65-70dBA äänenpaineita missään olosuhteissa – kertaakaan ei koskaan vaan se pysyttelee asetetuissa raja-arvoissa.
Ellei radalla suoritettu ajoneuvojen meluarvojen mittaus tätä takaa raja-arvon ollessa 94dbA noin. 55cm (vai minkä matkan päässä se oli) äänen ulostuloaukosta niin siinä tapauksessa, että myöskään yleisessä tieliikenteessä olevia ajoneuvoja ei voida radalla käyttää lainkaan ilman muutostoimenpiteitä.
Ellei rataa voi käyttää edes tieliikenne hyväksytyillä ajoneuvoilla lienee selvää, että rata on perusparannuksen tarpeessa tai lakkautettava?
Muussa tapauksessa ellei faktat pidä paikkansa tai mittaustuloksia on tarkoitushakuisesti suuntaamalla tms. heikennetty niin kyse on vääristelystä tai asiantuntija-aseman väärinkäytöstä sekä poliittisen vallan hyödyntämisestä yksityisten tavoitteiden ajamiseen ja tarkoituksiin.
/Orpo-orava
( ei nu**ita pilkkuja jookos )
Noo jokos Oras on tyytyväinen näihin ympäristö luvan mukana tuleviin uudistuksiin vai vieläkö pitää saada rata keskellä kesää pidemmäksi aikaa hiljaiseksi?
Valvontaahan tuo kiinni pitäminen ei taida ratkaista – nyt kun rata on ratayhtiön puolesta kiinni niin sinne lienee lupa mennä ajamaan yksiyisesti kun se ei virallisesti voi olla tieliikenteeltä suljettua aluetta — ainakaan vakuutusyhtiöt ei sitä siten näe. Tieliikenteelle avointa aluetta saanee käyttää vapaasti ellei omistaja tiedä siitä tai voi sulkemisen jälkeen paikalla myöskään olla valvomassa sitä?
Täytyy käydä kopasemassa, kun vitostietä kuleksin Kainuun korpii. Toivottavasti muut tekee samoin. Vastuu lienee yksityisellä motoristilla? Ei kannatane kiinniolevasta radata käydä ympäristökeskukselle Nenosenkaan valittamassa?
Sasikohan siellä muuten ajaa sähkökäyttöisellä kalustolla josta ei lähtis juuri ääntä eikä CO2 päästöjä? Kilpatason sähkövekottimet vaan maksaa vielä jonku 50-60t€ niin ei tämän maan köyhillä harrastajille ole niihin vara.
Tiesitkin varmaan Tynkkynen että ratamoorroipyöräily on maailman suurin moottoriurheilulaji yleisömäärillä mitattuna? Siinä sulla riittää ilmastonmuutos talkoita kun lakkautat lajin myös suomen ulkopuolelta?
/Oraali
(Taas tuli näppihäiriöisenä typottua kaikenlaista, mutta etteköhän te viksummat yliopistomiehet osanne yhdyssanat oikolukea? * m o o t t o r i p y ö r ä i l y * ympäristölupa .. oliko muita?)
Sikäli ihme juttu että eikös tossa ole oikein asiaakin?
46.:sta en ottanut talteen mutta eikös Oras tollanen moderointi sodi vastaaan sun käsitystä vapaasta tiedonvälityksestä? /x
Taisin vielä kysyä että oletko tyytyväinen saavutettuun ratkaisuun vaikkei se valvonta funktiota ratkaise varsinkaan jos kyseessä on tieliikennealue kuten vakuutusyhtiöt sen määrittelee ts. ratayhtiön valvonnan puuttuessa rata on kenen tahansa käytettävissä. /X