Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tynkkynen ryhmäpuheessa: Hallituksella selvä tahto tienkäyttömaksujen käyttöönotolle

Ilmastohaaste on viimeistään tehnyt selväksi, että liikennepolitiikkaan tarvitaan täyskäännös. Päästöjen jatkuvan kasvattamisen sijaan ne pitää painaa ripeästi laskuun. Yksi tehokkaaksi todettu keino vähentää päästöjä ovat ruuhka- ja käyttömaksut.

– Suomi on Baltian maiden ohella ainoa Manner-Euroopan maa, jossa ei ole käytössä minkäänlaisia tienkäyttömaksuja. Pian toivottavasti on. Selonteossa ilmaistaan hallituksen selvä tahto luoda valmiudet maksujen käyttöönotolle. Tarvittavat selvitykset tehdään vuoden kuluessa, päätökset toivottavasti pian sen jälkeen, kansanedustaja Oras Tynkkynen totesi liikennepoliittiseen selonteon lähetekeskustelussa Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa 1.4.

Vihreät kannattavat lämpimästi ruuhkamaksujen pikaista käyttöönottoa. Niistä hyötyy ilmasto, mutta niistä hyötyvät myös autoilijat ruuhkien vähenemisenä ja sujuvampana liikenteenä.

– Ruuhkamaksujen vastustajille minä sanon: jos maksut eivät kelpaa, esittäkää parempi keino vähentää liikenteen päästöjä yhtä paljon. Politiikassa ei voi loputtomiin sanoa kaikille ratkaisuille ei; välillä pitää rohjeta sanoa myös kyllä.

Suomella on johtavana ICT-maana ensiluokkaiset edellytykset nousta älykkään liikenteen edelläkävijäksi. Yksi älykkään liikenteen kiinnostavimpia lupauksia ovat satelliittipaikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut, jotka voidaan kohdentaa tarkkaan paikan ja ajan mukaan.

Raideliikenteelle historiallisen suuri osuus

Historiallista liikennepoliittisessa selonteossa on poikkeuksellisen mittava satsaus raideliikenteeseen. Tiettävästi ensimmäistä kertaa Suomen historiassa ratahankkeisiin investoidaan enemmän kuin tiehankkeisiin. Valitettavasti radanpidon perusrahoituksessa on edelleen tarjolla vain niukkuutta.

– Ratojen kunnossapitoon on jäämässä noin 70 miljoonan euron vuotuinen vaje. Tämä on korjattava, Tynkkynen vaati.

Kaupat sinne, missä ihmisetkin ovat

Liikennepolitiikkaa pitää harjoittaa käsi kädessä alue- ja yhdyskuntasuunnittelun kanssa. On mietittävä pikaisesti keinoja vahvistaa yhdyskuntasuunnittelun ohjausta.

– Yksi keino on suunnata kauppoja voimakkaammin sinne, minne ne kuuluvat: lähelle ihmisiä. Vihreiden mielestä kaupan suuryksikköjä tulisi voida rakentaa yhdyskuntarakenteen ulkopuolelle vain ympäristöministeriön erityisluvalla. Autoilua lisääviltä peltomarketeilta pitäisi myös periä korotettua kiinteistöveroa, Tynkkynen esitti.

Puhe kokonaisuudessaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *