Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä blogi: Talvi ei saa yllättää junia

Säiden lauhtumista on tuskin missään odotettu niin hartaasti kuin VR Oy:ssä. Paukkupakkaset ja lumipyryt ovat tänä talvena koetelleet junaliikenteen sujuvuutta pahemmin kuin aikoihin.

Matkustajat ovat kiukkuisia – ja syystä. Oman junani kahden tunnin myöhästyminen puolentoista tunnin matkalla tuntuu pieneltä sen rinnalla, että jotkin junat ovat myöhästyneet jopa seitsemän tuntia ja ihmiset ovat joutuneet odottamaan tuntikausia ulkona viimassa.

Millä vastaavia ongelmia sitten voisi vastaisuudessa ainakin vähentää, jos nyt ei välttää kokonaan?

Ensinnäkin VR Oy:n on vihdoin laitettava tiedotus kuntoon. Ei voi olla niin, että poikkeustilanteissa matkustajia pidetään toistuvasti epätietoisina.

Toiseksi asiakkaita ei voi kohdella kuin heittopusseja. Jos hommat menevät penkin alle, on matkustajilla vähimmillään oikeus odottaa lämpimissä tiloissa ja saada kuppi kuumaa.

Kolmanneksi ratoja, kalustoa ja henkilöstöä on mietittävä uusiksi siitä näkökulmasta, että junat kulkevat paremmin hankalallakin säällä. Vaunuille voidaan tarvita lisää halleja jäätymisen estämiseksi.

Lumipyryn tukkimille vaihteille tarvitaan uusia konsteja. Silloin on paikallaan harkita parempaa lämmitystä, enemmän työntekijöitä harjaamaan vaihteita lumesta, katoksia hankalimpien vaihteiden päälle tai mikä parhaiten toimiikin.

Neljänneksi rataverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen on satsattava nykyistä enemmän. Rakentamalla lisää ohituspaikkoja ja kaksoisraiteita vähennetään järjestelmän vikaherkkyyttä.

Helsingin rautatieaseman pullonkaulan ratkaisisi ns. pisararata. Sen avulla junat voisi kiepauttaa keskustan alla suoraan takaisin matkaan sen sijaan, että niitä seisotetaan asemalla tukkimassa harvalukuisia raiteita.

Osan ongelmista voi ratkaista toimintatapoja muuttamalla. Osaan tarvitaan kuitenkin lisää rahaa.

Näinä taloudellisesti vaikeina aikoina on lievästi sanottuna haastavaa saada kaivettua kokonaan uusia resursseja ratoihin. Siksi realistisinta lienee kohdentaa nykyisiä määrärahoja uudelleen sinne, missä niitä tarvitaan kipeimmin. Tämä tarkoittaa säästämistä uusista tiehankkeista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *