Maanantain alkupuoliskon vei Kotiliesi. Ensin toimittaja haastatteli minua kahvilassa, sitten hypistelin hedelmiä kuvaajalle näytiksi kauppahallin luomupuodissa.
Lehteen haluttiin myös ulkokuvia. Turhan autoilun välttämiseksi ehdotin, että kävelisimme Pyynikille.
Ehdotukseni meni puoliksi läpi: toimittaja ja minä kävelimme, kuvaaja tuli perässä autolla. En hennonut sanoa, ettei auton päästöjä vähennä yhtään se, että me kävelimme saman matkan.
Pyynikillä oli keväisen aurinkoista, mutta varjossa koleaa. Pipotta poseeratessa sain kylmää, mikä tuntui seuraavina päivinä hieman flunssaisena olona.
Illalla matkasin bussilla Forssan kautta Jokioisille. Kunta oli järjestänyt ilmastoaiheisen tilaisuuden puuverhoillussa valtuustosalissa. Sain punajuurilla ja tuoreella basilikalla höystettyjä herkullisia spelttileipiä.
Tilaisuuden päätteeksi sain kyydin takaisin Forssaan, sillä busseja ei enää kulkenut. Sieltä pääsin bussilla Tampereelle.
Tiistaina ympäristövaliokunta käsitteli EU:n ilmasto- ja energiapakettia. Puoleltapäivin istunnossa alettiin käsitellä liikennepoliittista selontekoa.
Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa kiittelin selontekoa vahvasta ilmastonäkökulmasta. Historiallista on myös se, että tiettävästi ensimmäistä kertaa itsenäistymisen jälkeen ratahankkeisiin satsataan enemmän kuin tiehankkeisiin.
Vihreiden näkökulmasta jo selonteossa olisi pitänyt päättää kunnianhimoisemmista toimista liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Siinä olisi tullut myös kiinnittää enemmän huomiota liikennetarpeen vähentämiseen, kevyen liikenteen edistämiseen ja älykkään liikenteeseen.
Keskustelu kesti lopulta noin kymmenen tuntia. Istuin siitä salissa kuutisen tuntia ja puhuin kuusi kertaa.
Muuten istuin työhuoneessa töitä tekemässä samalla keskustelua kuunnellen. Välillä kävin ostamassa kasvissushisetin ja evästä kämpälle.
Liikenneselonteko on koko vaalikauden ja vähän pidemmänkin ajan liikennepolitiikan ratkaiseva linjapaperi. Kuinka paljon se kiinnosti toimittajia?
Aika vähän. Tuona päivänä politiikan toimittajia työllisti lähinnä ulkoministeri Kanervan eroon johtanut prosessi. Uutistyön sattumanvaraisuus ja kyvyttömyys reagoida tärkeisiin prosesseihin ovat joitakin syitä siihen, miksi tunnin itseni aika oudoksi linnuksi uutistoimittajana.
Keskiviikkona arki jatkui ensin hallitusryhmän ja sitten ympäristövaliokunnan kokouksessa. Valiokunnassa kuultavana ollut TKK:n professori Peter Lund heitti minut Kumpulaan Ilmatieteen laitokselle, jossa pidettiin tulevaisuusselonteon asiantuntijaryhmän kokous.
Kokous alkoi lounaalla. Koska tarjolla oli kuitenkin vain kanaa, jäi minulta ruokailu väliin. Istunnon jälkeen palasin Tampereelle.
Viikon aikana päänvaivaa aiheutti paljon Amazonista tilaamani paketti. Tiivistäen sotku eteni näin:
Ajattelin tilata kerralla isomman erän gradukirjoja ja pari DVD-romia, koska kuvittelin säästäväni sillä toimituskuluissa. Amazonin verkkopalvelu tarjosi kuitenkin vain yhtä toimitusvaihtoehtoa, express delivery.
Kun en muutakaan pitkän etsimisenkään jälkeen löytänyt, alistuin kohtalooni. Hiukset nousivat päässä, kun huomasin 80 euron tilaukseen tulleen 40 euroa toimituskuluja.
Tästä ongelmat vasta alkoivat. UPS päätti jakaa tilaukseni kahteen erään. Kysyin, olisiko eriä mitenkään voinut yhdistää. Ei, se ei ollut turvallisuussyistä mahdollista.
Minulle jäi epäselväksi, pelkäsikö UPS pakettieni alkavan tapella keskenään. Usean edestakaisen puhelinsoiton jälkeen sain lopulta sovittua kämppikseni vastaanottamaan ensimmäisen erän, kun olin itse Jokioisilla puhumassa.
Toinen erä menikin jo ihan ruvelle. Pyysin erikseen UPS:ää lähettämään sähköpostitse tietoa, milloin lähetys olisi tulossa. Näin myös sovittiin. Sähköpostia pystyn lukemaan kokouksissakin, puhelimeen sen sijaan en voi vastata.
Yksiselitteisestä sopimuksesta huolimatta UPS:n neuvokas asiakaspalveluammattilainen soitti seuraavana päivänä ja jätti vastaajaan viestin, jossa pyysi soittamaan takaisin. Hän ei kuitenkaan katsonut aiheelliseksi kertoa nimeään tai jättää numeroa. Kun sitten soitin UPS:n yleiseen numeroon, sieltä ei voitu auttaa, koska en tiennyt soittajan nimeä.
Asun postitoimiston vieressä. Minulle tuhat kertaa kätevämpää – ja halvempaa – olisi ollut saada paketti kerralla postiin. Vannoin, etten enää koskaan käytä UPS:n palveluja.
Torstaina ympäristövaliokunta käsitteli valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita. Sen jälkeen istuin ilmastotiimini ja eduskuntaryhmän kokouksissa sekä istunnossa. Illan siivosin ja tein töitä kämpällä Helsingissä.
Perjantaiaamuna eduskuntaryhmämme kävi SAK:lla kylässä. Lauri Ihalainen hahmotteli aika hyvin työmarkkinoiden ajankohtaisia haasteita.
Ympäristövaliokunnan kokouksen jälkeen kävin painamassa kädenjälkeni lähisuhdeväkivallan vastaiseen lakanaan. Ennen istuntoa tapasin Tarja Parviaista ilmasto- ja energiastrategiasta sekä lounastin TEMin uuden ylitarkastajan Maria Kekin kanssa.
Päivän päätteeksi tapasin PTT:n Pasi Holmia. Esitin huoleni tarkoitushakuisesta tavasta, jolla PTT:n tutkimuksia käytetään ilmastonsuojelun jarruttamiseen.
Lauantaina piipahdin Helsingissä kollegani Pekka Haaviston viisikymppisillä. Lahjaksi hankin puuntaimia ja HIV-valistusta.
Sunnuntaina tein töitä kotona.
3 Responses
Tuohon älykkääseen liikenteeseen liittyen, edistyykö satelliittipaikannukseen perustuvan ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönotto jollain tavalla? On vaikea kuvitella että minkään puolueen edustajalla olisi mitään sitä hanketta vastaan, kun siinä niin mukavasti yhdistyy eri intressit (aluepolitiikka, päästöjen vähennys yms). Kuitenkin koko asia tuntuu olevan mediapimennossa kaikesta cooliudestaan huolimatta, enkä muista teikäläisen lisäksi muiden kuin Pekkarisen asiasta maininneen (joskus aikoja sitten telkkarissa). Vai onko se sitten vaan keskivertokedille liian avaruusscifiä ja kaukaista tulevaisuutta? Käsittääkseni kuitenkin tekniset ongelmat on Saksassa ratkottu, ja paikantimien valmistajakin siellä asennutti niitä ilmaiseksi kun sai pienen siivun tuotoista, että sikäli ei pitäisi olla osaamisestakaan kiinni.
Poliitikkopuolella keskustan Pertti Salovaara ja muistaakseni myös Markku Laukkanen ovat pitäneet paikannukseen perustuvia maksuja esillä. Eduskunnan ympäristövaliokunnan lausuntoihin olemme saaneet kirjattua asiaan viittaavia kannanottoja.
Muuten aktiivisimpia ovat olleet älykkään liikenteen verkoston ITS-Finlandin toimijat. Konsepti on monille niin uusi ja outo, että vielä tarvitaan peruskansanvalistustyötä.
Minua kiinnostaisi Ruususen ja Tukiaisen Vanhaselle ja Kanervalle lähettämät tekstiviestit. Miksei lehdistö ja YLE palvele yleisöä siltä osin?
Täytyyhän Ruususen ja Tukiaisenkin lähettämät tekstiviestit olla kaikkien luettavissa.