Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ilmastoneuvottelujen neljä valintaa

Ilmastoneuvottelut ovat kansainvälisistä neuvotteluista vaikeimpia ja monimutkaisimpia. Se tuli taas mieleen, kun tavasin asiakirjasta virkettä ”the MRV of support provided to be enhanced based on NCs, BRs, IAR and KP rules using common templates”*.

Ilmastoneuvottelujakin voi – ja pitää – silti avata. Yksi tapa on hahmottaa Liman ilmastokokouksen keskeisiä valintoja neljän asiaparin kautta.

Ensimmäinen kiista koskee ilmastonmuutoksen torjuntaa ja siihen sopeutumista. Teollisuusmaat painottavat torjuntaa, koska vain sillä tavalla voidaan välttyä pahimmilta tuhoilta. Kehitysmaat taas puoltavat sopeutumista, koska ne tarvitsevat tukea pärjätäkseen ilmastokriisin haittojen kanssa.

Toinen vastakohtapari on julkinen ja yksityinen. Kehitysmaat penäävät julkista rahoitusta, koska vain näin voidaan varmistaa riittävä tuki köyhien maiden ilmastotyöhön. Teollisuusmaat taas puhuvat yksityisestä rahoituksesta, koska tarvittavaa tukea yksin valtioiden kassoista on vaikea kuvitella.

Kolmas valinta tehdään ajan suhteen. Julkinen huomio on keskittynyt tavoittelemaan kansainvälistä sopimusta vuoden 2020 jälkeen. Jos lähivuodet kuitenkin vain jatketaan nykyisellä runsaspäästöisellä polulla, ilmastonmuutoksen rajoittaminen siedettävälle tasolle tulee kalliiksi – tai jopa osoittautuu mahdottomaksi.

Neljäs ja isoin vääntö käydään pohjoisen ja etelän välillä. Rikas pohjoinen haluaa nousevat taloudet sitoutumaan päästörajoituksiin, koska yksin teollisuusmaiden toimin ilmastokriisiä ei taltuteta. Köyhä etelä taas muistuttaa siitä, että päävastuu ilmaston lämmittämisestä on rikkailla mailla eikä köyhimmiltä ole kohtuullista vaatia sitovia ja kovia toimia.

Yksinkertainen vastaus jokaiseen neljään kohtaan on ei joko-tai, vaan sekä-että. Maailman on tehtävä käytännössä kaikki voitava ilmastonmuutoksen torjumiseksi, mutta sopeutumista tarvitaan vääjäämättä, vaikka päästöjen rajoittamisessa onnistuttaisiin täydellisesti.

Julkinen rahoitus on tarpeen, mutta sillä voidaan vivuttaa suurempia summia yksityistä rahaa. Päästöjä pitää vähentää määrätietoisesti ensi vuosikymmenellä, mutta myös sitä ennen pitää tehdä selvästi nykyistä enemmän.

On totta, että suurimman historiallisen vastuun kantavien teollisuusmaiden on näytettävä tietä päästöjen leikkaamisessa. Tien näyttämisestä on kuitenkin iloa vain, jos joku seuraa perässä.

Kaikkien maiden niin etelässä kuin pohjoisessa on tehtävä päästöjen rajoittamiseksi niin paljon kuin suinkin mahdollista – ja paljon enemmän kuin nykyään.

Oras Tynkkynen

*Virke tarkoittaa suunnilleen seuraavaa: ”Myönnetyn tuen mittaamista, raportoimista ja todentamista kehitetään perustuen kansallisiin ja kaksivuotisiin raportteihin, kansainväliseen arviointiin ja tarkastamiseen sekä Kioton pöytäkirjan sääntöihin käyttäen yhteisiä mallipohjia.”

← Edellinen: Tila vakaa: Suomen ilmastopolitiikka puntarissa → Seuraava: Päivitä palomuuri
Matkablogi: Lima 8.–13.12.2014

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *